Nieuws

Zoutkristal op stelten

dinsdag 29 september 2020

Wanneer je een geconcentreerde zoutoplossing op een silaanoppervlak laat verdampen, groeit het resulterende kristal capillaire pootjes om zo min mogelijk met de ondergrond in contact te staan.

CRISPR herkent malariaparasieten

maandag 28 september 2020

Met CRISPR kun je een extreem gevoelige instant-malaria-sneltest maken die zelfs bij asymptomatische patiënten de vier belangrijkste malariaparasieten aantoont én uit elkaar houdt. Een uitkomst voor gebieden waar laboratoria schaars zijn.

Galapagos: downs en ups

maandag 28 september 2020

Nederlands-Belgisch geneesmiddelenbedrijf Galapagos kreeg naar eigen zeggen de hardste klap in het gezicht in zijn 22-jarige bestaan. Maar na regen komt zonneschijn.

Pijnlijke polypeptides

vrijdag 25 september 2020

Australische gympie-gympiebomen maken eiwitten aan die niet alleen je neuronen prikkelen, maar ook hun natriumkanalen vastzetten in de open stand waardoor de pijn lang aanhoudt.

Lithium-messingaccu

donderdag 24 september 2020

Messing vormt een ideale basis voor de kathode van een gesmolten-zoutaccu. Het is goedkoper dan nikkel en stabieler dan zink. Er is al een werkend prototype.

Vertraagd vaccin

maandag 21 september 2020

Verpak vaccins in een hydrogel die je onder de huid injecteert, en je geeft het immuunsysteem uitgebreid de tijd om er op te reageren. Bij muizen werkt het alvast, claimen Eric Appel en collega’s van Stanford University in ACS Central Science.

Rechtsom én linksom bekijken

vrijdag 18 september 2020

Wetenschappers van de Technische Universiteit Delft hebben het in samenwerking met Spaanse collega’s voor elkaar gekregen om twee vormen van magnetisme in een enkel atoom onafhankelijk van elkaar te manipuleren en uit te lezen.

Suiker helpt coronavirus aan gaatje

donderdag 17 september 2020

Zonder hulp van heparansulfaat komt het SARS-CoV-2 virus je cellen niet in. Deze suiker trekt namelijk het eiwitfragment open waarin de ACE2-receptor van de cel past, ontdekten Amerikaanse onderzoekers.

Bier en boor beter dan Bosch (en Haber)

donderdag 17 september 2020

Met organoboorcomplexen en zuren kun je stikstofmoleculen bij kamertemperatuur uit elkaar trekken en er ammoniumchloride van maken. Nog een paar rimpeltjes gladstrijken en we hebben een klimaatvriendelijk alternatief voor de klassieke ammoniaksynthese volgens Haber en Bosch.