Nieuws

Nieuw leven in living labs

donderdag 9 juli 2020

Medical Delta blaast leven – in de vorm van € 800.000 – in vier nieuwe living labs gericht op de zorg, meldt de stichting in een persbericht.

Test je eigen drinkwater

maandag 6 juli 2020

Dankzij synthetische biologie kunnen consumenten straks binnen een paar minuten zelf checken of water is verontreinigd met zware metalen, antibiotica en diverse organische moleculen. Opsturen naar een lab is niet meer nodig.

Wolfraam activeert CH-bindingen

vrijdag 3 juli 2020

Normaal gesproken moet je veel moeite steken in het activeren van CH-bindingen, maar met een met licht geactiveerde wolfraamkatalysator is het veel makkelijker – en schoner.

Meekijken met kinases

vrijdag 3 juli 2020

Vervang je een serine door een cysteïne in het FES-kinase, dan kun je er een fluorescent labeltje aan hangen en zien wat er met het enzym gebeurt.

Synthetisch leven maakt tempo

maandag 29 juni 2020

In Groningen zijn zelfassemblerende moleculen bedacht die de vorming van kopieën van zichzelf kunnen versnellen. Als ze er lichtenergie bij kunnen gebruiken gaat het nog sneller.

Medicijnen samen sterk

donderdag 25 juni 2020

Hoe pak je tumoren aan die resistent worden tegen een bepaald medicijn? Met een combinatie van medicijnen in een lage dosis, laat een Spaans-Nederlands team zien in Nature Communications.

Agenda