Nieuws

Kwantumchemie knalt met carbid

dinsdag 1 december 2020

Carbid kan een nuttige grondstof worden voor organische verbindingen. Mits je het fatsoenlijk aan het reageren krijgt, stellen Russische onderzoekers die daarvoor een nieuwe theoretische benadering hebben ontwikkeld.

Laat moleculen maar schuiven

donderdag 26 november 2020

Moleculen hebben geen wieltjes nodig om rechtuit te kunnen bewegen over een oppervlak. Je kunt er zelfs trefzeker een punt op 150 nm afstand mee raken.

Niets zo veranderlijk als de cel

woensdag 25 november 2020

Met zogenoemde posttranslationele modificaties reageren cellen binnen een seconde op veranderingen in hun omgeving, waarvoor ze hun receptoren spreiden om zo goed mogelijk voorbereid te zijn.

Antivirale zwavelchemie

maandag 23 november 2020

Zwavelverbindingen kunnen de opname van sommige virussen in de cel verhinderen. Proeven in een petrischaaltje laten zien dat het misschien werkt tegen SARS-CoV-2.

Fotosynthetiserend stukje mens

donderdag 19 november 2020

Kweek menselijke cellen op een 3D-printje waarin algen zitten verwerkt, en ze hebben in elk geval voldoende zuurstof om de eerste dagen te overleven. Mogelijk wordt het kweken van vervangend weefsel zo ooit een succes.

Citroenzuur knapt accu op

dinsdag 17 november 2020

Met citroenzuur en water kun je kathodes van Li-ionaccu’s milieuvriendelijk recyclen. Met geweld opsplitsen in afzonderlijke elementen hoeft niet meer.

Betaalbaar eiwitten begluren

vrijdag 13 november 2020

Voor minder dan € 50.000 kun je nu een microscoopopstelling bouwen waarmee je afzonderlijke biomoleculen kunt volgen. Als je zoiets kant-en-klaar moet kopen ben je tienmaal zo veel kwijt, stellen Engelse onderzoekers.