Nieuws

Coronavaccin knutselen op nanoschaal

dinsdag 10 november 2020

Amerikaanse onderzoekers ontwikkelden een twee-componenten nanodeeltje-vaccin tegen SARS-CoV-2 dat tien keer beter werkt dan het losse spike-eiwit. Het vaccin wordt al klaargestoomd voor klinische tests.

Arrhenius achter een hekje

vrijdag 6 november 2020

Om optimaal een reactie te katalyseren hoeven nanodeeltjes minder ver uit elkaar te liggen dan gedacht. Dat stelt Gadi Rothenberg, die samen met zijn groep aan de Universiteit van Amsterdam een elegante methode ontwikkelde om het experimenteel aan te tonen.

Chemische klik met chemo

maandag 2 november 2020

Klikchemie kan de bijwerkingen van een doxorubicinekuur dusdanig afzwakken dat je tumoren kunt bestoken met een veel hogere dosis. De werving van patiënten voor fase 1 van de klinische tests is gestart.

Formule 0,000000001

donderdag 29 oktober 2020

Met een moleculaire bolide hoopt James Tour in 2022 de internationale nano-autorace in Toulouse te winnen. Tert-butylwielen vullen de alkyn-assen en de ingebouwde dipool aan als belangrijke troeven, schrijft hij in het Journal of Organic Chemistry.

Kunststof vol nullen en enen

vrijdag 23 oktober 2020

Data-opslag op een niet-biologisch ketenmolecuul is weer een stapje dichterbij. Met een moleculair motortje kun je met lichtgolven de ‘schrijfkop’ aansturen zodat hij óf een 0 óf een 1 op de keten zet.