Nieuws

Bouwen met bonen

woensdag 18 maart 2020

Als je sojaboonolie met methacrylaat functionaliseert, wordt het een fotopolymeerhars die je kunt gebruiken als duurzame 3D-printerinkt.

Sociale afstand houdt virus in bedwang

maandag 16 maart 2020

Een aantal animaties in een artikel van The Washington Post visualiseren hoe effectief de huidige maatregelen tegen SARS-CoV-2 – zoveel mogelijk binnen blijven en sociale aangelegenheden vermijden – zijn.

Krimp-printen verhoogt resolutie hydrogels

vrijdag 13 maart 2020

Utrechtse wetenschappers hebben een nieuwe fabricagemethode bedacht voor het 3D-printen van hydrogels met een aanzienlijk verhoogde resolutie. Samen met collega’s van de Harvard Medical School publiceerden zij hun nieuwe bevindingen op 9 maart in Nature Communications.

Gouden namaakimmuunsysteem

maandag 9 maart 2020

Plak je stukjes DNA op gouden nanodeeltjes, dan krijg je een multi-machine communicatienetwerk dat de adaptieve immuunrespons nabootst, compleet met werkend geheugen.

Microfluïdische dozenschuiver

vrijdag 6 maart 2020

De nieuwste analysechip benut magnetisme om samples op hun plek te krijgen. Veel flexibeler dan vloeistofkanalen, claimen de uitvinders die zich lieten inspireren door robotvoertuigen in distributiecentra.