Nieuws

Moleculaire matchmaker

maandag 17 augustus 2020

Met een subtiele ingreep kun je een molecuul veranderen van een inhibitor in een stabilisator. In plaats dat het de interactie van een eiwit met talloze andere eiwitten verstoort, gaat het de interactie met één van die eiwitten selectief versterken.

Eiwitten trekken samen door spier

vrijdag 14 augustus 2020

Spieren trekken samen door interactie van myosine en actine, maar rond de zogenoemde Z-schijven in dwars­gestreepte spieren zit volgens de boeken alleen dat laatste eiwit. Myosine komt er echter ook.

MOF wordt smeerbaar

maandag 10 augustus 2020

Metal-organic frameworks (MOF’s) zijn veel makkelijker op industriële schaal toe te passen wanneer je ze dispergeert in een oplosmiddel.

Roeren is weten

vrijdag 7 augustus 2020

Nu de elektronica steeds kleiner wordt, kwamen onderzoekers op het briljante idee om een roervlo van meetapparatuur te voorzien.

Moleculen roeren zich

woensdag 5 augustus 2020

Sommige reacties geven moleculen een dusdanige trap na, dat diffusiecoëfficiënten meetbaar toenemen. Dat gaat lijnrecht in tegen het dogma dat reacties de diffusie juist niet beïnvloeden.

DENS pakt de Hamer op

donderdag 30 juli 2020

De relatief jonge start-up Dutch Energy Solutions (DENS) wil zijn productie van emissieloze hydrozine-aggregaten versnellen met de hulp van het grotere familiebedrijf Hamer.

Hengelen naar eiwitten

vrijdag 24 juli 2020

Combineer koolstofnanomembranen met een bio-afstotende laag én een selectieve ‘hengel’ en je kunt heel precies vissen naar specifieke eiwitten in mengsels.