Nieuws

Overvol alkeen draait door

woensdag 22 juli 2020

Licht-activeerbare moleculen zijn – in oplossing – niks nieuws. Maar het Feringa-lab heeft nu een poreuze vaste stof ontwikkeld die onder invloed van licht reversibel schakelt tussen twee isomeren.

Helder als Egyptisch glas

maandag 13 juli 2020

Aan hafniumisotopen kun je aflezen dat de Romeinen hun Alexandrijnse glas echt betrokken uit de omgeving van Alexandrië, en niet uit Palestina en omstreken.

Nieuw leven in living labs

donderdag 9 juli 2020

Medical Delta blaast leven – in de vorm van € 800.000 – in vier nieuwe living labs gericht op de zorg, meldt de stichting in een persbericht.

Test je eigen drinkwater

maandag 6 juli 2020

Dankzij synthetische biologie kunnen consumenten straks binnen een paar minuten zelf checken of water is verontreinigd met zware metalen, antibiotica en diverse organische moleculen. Opsturen naar een lab is niet meer nodig.

Wolfraam activeert CH-bindingen

vrijdag 3 juli 2020

Normaal gesproken moet je veel moeite steken in het activeren van CH-bindingen, maar met een met licht geactiveerde wolfraamkatalysator is het veel makkelijker – en schoner.

Meekijken met kinases

vrijdag 3 juli 2020

Vervang je een serine door een cysteïne in het FES-kinase, dan kun je er een fluorescent labeltje aan hangen en zien wat er met het enzym gebeurt.