Opinie

Inside jokes

Het was heel gezellig, de March for Science in Amsterdam. De vrees dat die zou verworden tot een klimaatdemonstratie bleek ongegrond, net als de kritiek dat het meer een march for science funding was. Zeuren om miljarden doen alleen hoogleraren, en van hen waren er maar een paar aanwezig.

Geen patent, geen glorie? Premium

Jaarlijks vragen onderzoekers aan Nederlandse en Vlaamse universiteiten honderden octrooien aan. Doen ze dat voor het geld of voor de eer?

Bioveiligheid ten top

Na herkenning van de vingerafdrukscan gaat de luchtsluis open. De omkleedruimte komt in zicht en je moet je gaan inpakken in een volledige extra outfit, voordat je de verdere ruimtes mag betreden.

Next generation; perovskiet in de lift

Er zijn weinig materialen die in zo’n korte tijd zo’n snelle ontwikkeling hebben doorgemaakt. Perovskiet dook voor het eerst op in de zonnecelliteratuur in 2009, toen nog in dye-sensitized solar cells. Al snel bleek het mineraal ook zelfstandig te kunnen functioneren, en schoot de efficiëntie omhoog. Nu haalt dit type zonnecel in het lab zo’n 22 %, vergelijkbaar met die van commercíële siliciumzonnecellen. Menig wetenschapper dook op dit veelbelovende materiaal, je wilt de boot immers niet missen. Perovskiet moet ons eindelijk echt betaalbare zonnestroom gaan opleveren, is een veelgehoorde gedachte. Het zou flexibele, doorzichtige cellen mogelijk maken die efficiënt en goedkoop zijn en makkelijk te produceren.

Onze beurt

Hoe doet Kim Jong-un dat eigenlijk? Bij eBay en AliExpress hebben ze geen raketten, dus om de nucleaire dreiging enigszins overtuigend te laten lijken, zal hij wel een béétje in R&D moeten investeren.

Trumpetgeschal Premium

Ik ben ongerust. Al sinds september vorig jaar. De aankondiging die maand van de fusie van de Duitse chemiereus Bayer met het door velen gehate Amerikaanse gentechbedrijf Monsanto zit me sindsdien helemaal niet lekker.

Heel Holland modificeert Premium

Biohackers willen ruimere regels om genetische modificatie ook in te zetten buiten de wetenschap en gevestigde biotechindustrie. Moleculair biologen pleiten voor een veilig kader.

Nederlandse wetenschap niet zielloos

The soul of academic science is being destroyed, one patent at a time.’ Zo begint de Amerikaanse moleculair bioloog Michael Eisen zijn blog waarin hij de huidige veranderingen in de wetenschap bekritiseert.