Opinie

Van nature microbenloos Premium

Onlangs kwam een collega-wetenschapsjournalist aanzetten met een intrigerend boek: Does it fart? Een onsmakelijke titel, maar bijzonder interessant.

Te(-)kort door de bocht

Sinds 1 januari heeft elke Nederlandse melkveehouder fosfaatrechten. Dit moet ervoor zorgen dat Nederland zijn fosfaatgebruik in toom gaat houden na een eerdere waarschuwing vanuit Brussel. België hoeft zich – vooralsnog – geen zorgen te maken. Ik hoop dat hiermee het slecht gekozen woord ‘fosfaatoverschot’ zijn uittrede doet. Het gaat namelijk om een fosfaattekórt.

Pure chemie! Premium

Als docent scheikunde bij een hbo-opleiding forensisch onderzoek heb ik te maken met studenten die niet per se voor de chemie hebben gekozen. Wij leiden dan ook geen chemici op, maar forensisch onderzoekers met een sterke chemische basis.

Drijfveer

De bulkchemie doet niet onder voor de fijnchemie als het gaat om innovatie, zo becijferde Independent Project Analysis (IPA). En samen steken die twee met kop en schouders uit boven de olieraffinaderijen en de farmacie. ‘Innovatie is onontbeerlijk om te overleven in de bulkchemie’, stelt Andras Morton van IPA in het artikel ‘Bulkinnovatie’ in deze editie.

Ongeduld rond algen groeit Premium

Micro-algen maken de hoog­gespannen verwachtingen als leveranciers van ‘groene’ chemicaliën vooralsnog niet waar. Zien onderzoekers er nog toekomst in?

Faagtherapie, is het echt zo simpel? Premium

In De Wereld Draait Door deed Antoinette Hertsenberg uit de doeken hoe je resistente bacteriën kunt bestrijden met bacteriofagen en waarom de medische gemeenschap er niet aan begint. Wat klopt er van dit verhaal?