Opinie

Open accessstress

Onderzoeksfinanciers in elf Europese landen willen dat open-accesspublicaties vanaf 2020 de norm worden. Nekt dit hun chemische onderzoek of draaien de uitgevers vanzelf bij?

Bubbel

Zitten wij chemici in een bubbel? Feit is dat moleculen buiten ons eigen kringetje vooral ter sprake komen wanneer niet-chemici denken dat ze schadelijk zijn. Over de schoonheid van ons vak geen woord.

Twitterisering

Hoe communiceer je effectief over grote wetenschappelijke ontdekkingen of ontwikkelingen op het gebied van de geneeskunde met een publiek dat content steeds meer consumeert in hapklare brokken?

Chimaera-embryo’s wel of niet laten uitgroeien? Premium

Mag je dierlijke embryo’s met daarin menselijke stamcellen, ofwel chimaera, laten uitgroeien voor organen? Ethicus Henk Jochemsen, Wageningen University & Research, is tegen. Ethicus Guido de Wert, Universiteit Maastricht, is voor.

Groen morgenrood

Ze wil zo graag groen zijn, die chemie. Het eeuwfeest van de Vereniging van de Neder­landse Chemische Industrie, die zich sinds die dag Koninklijke VNCI mag noemen, draaide weer eens uit op een middagje zelfkastijding.

Vertrouwen

Tijdens de uitreiking medio juni van de ‘Nederlandse Nobelprijzen’, oftewel de Spinozapremies, moest ik terugdenken aan 2009. Toen ontvingen fysicus Albert van den Berg, neuroloog Michel Ferrari en wiskundig bioloog Marten Scheffer deze prestigieuze onderscheiding. Het drietal besloot daarop de handen ineen te slaan om migraine te tackelen – een actie die heel positief werd ontvangen. In 2013 volgde de eerste en vooralsnog enige publicatie in Plos One en als ik een artikel uit NRC van 2015 mag ‘extrapoleren’ dan bouwen deze onderzoekers nog steeds vol vertrouwen door aan hun project.