Opinie

Groen morgenrood

Ze wil zo graag groen zijn, die chemie. Het eeuwfeest van de Vereniging van de Neder­landse Chemische Industrie, die zich sinds die dag Koninklijke VNCI mag noemen, draaide weer eens uit op een middagje zelfkastijding.

Vertrouwen

Tijdens de uitreiking medio juni van de ‘Nederlandse Nobelprijzen’, oftewel de Spinozapremies, moest ik terugdenken aan 2009. Toen ontvingen fysicus Albert van den Berg, neuroloog Michel Ferrari en wiskundig bioloog Marten Scheffer deze prestigieuze onderscheiding. Het drietal besloot daarop de handen ineen te slaan om migraine te tackelen – een actie die heel positief werd ontvangen. In 2013 volgde de eerste en vooralsnog enige publicatie in Plos One en als ik een artikel uit NRC van 2015 mag ‘extrapoleren’ dan bouwen deze onderzoekers nog steeds vol vertrouwen door aan hun project.

Unicum

Is duurzaamheid een universumbrede uitdaging? Astrofysicus Adam Frank van de University of Rochester, New York, denkt van wel.

Screeningsdrang

‘Afstelling van genen verschilt tussen hoger- en lageropgeleide Nederlanders’ kopte een persbericht van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) op 27 maart. De media pikten het nauwelijks op, terwijl zoiets toch alles in zich heeft voor een fijne discussie of controverse.

Primeurs

Met fundamenteel wetenschappelijk onderzoek de pagina’s een, twee en drie van een sensatiekrant vullen? Het kán.

Zesjescultuur achterhaald

We zijn misschien doorgeschoten in ons streven naar meer status voor de exacte vakken en beroepen, betoogt hoofdredacteur Erwin Boutsma. We hebben Ben Feringa's én Daan Roosegaardes nodig.

Tachtig is prachtig

Onlangs hoorde ik de eigenaar van een klein ingenieursbureau mopperen over broodroof. Als alternatief voor een PhD bieden technische universiteiten tweejarige ontwerpersopleidingen aan, die voor de helft bestaan uit een praktijkstage.