Opinie

Zeg maar nee

Het grote wegjagen is begonnen. De Nederlandse chemische industrie hoeft geen subsidie voor verduurzaming te verwachten, maar wél CO2-heffingen als ze haar niet uit eigen zak betaalt.

(On)beheersbaar

Een onvoldoende goed uitgezochte gene drive heeft alles in zich om het Tsjernobyl van de biotechnologie te worden, betoogt hoofdredacteur Erwin Boutsma.

Geloof, hoop en kruisbestuiving

Het bijvoeglijke ‘Biotechnologische’ in de naam van de NBV begon na veertig jaar wat schimmelig te klinken en vroeg erom gemodificeerd te worden. In de algemene ledenvergadering afgelopen mei hebben we daarom besloten de naam van de vereniging te veranderen; het is nu de ‘Nederlandse Bio­technologie Vereniging’.

Open accessstress

Onderzoeksfinanciers in elf Europese landen willen dat open-accesspublicaties vanaf 2020 de norm worden. Nekt dit hun chemische onderzoek of draaien de uitgevers vanzelf bij?

Bubbel

Zitten wij chemici in een bubbel? Feit is dat moleculen buiten ons eigen kringetje vooral ter sprake komen wanneer niet-chemici denken dat ze schadelijk zijn. Over de schoonheid van ons vak geen woord.

Twitterisering

Hoe communiceer je effectief over grote wetenschappelijke ontdekkingen of ontwikkelingen op het gebied van de geneeskunde met een publiek dat content steeds meer consumeert in hapklare brokken?