Opinie

Aanvallen!

woensdag 18 september 2019

De gemeente Den Haag wil een ‘aanvalsplan’ instellen om de vaccinatiegraad in Den Haag te laten stijgen. Zij wil mobiele teams ‘de wijk in sturen’ om prikken uit te delen. Maar bereik je daarmee de vaccinatiecritici?

Biertje?

woensdag 18 september 2019

Een standaardstudent kun je me niet noemen: vrijwel nooit naar ‘studentenfeestjes’, geen druppel koffie, maar bovenal geen slok bier. Toch – of misschien juist daarom – heb ik mijn studie zonder kleerscheuren afgerond. Maar wat heb je nou aan een bierloze studententijd?

Handen schudden

woensdag 18 september 2019

Onlangs is in Delft het Grote Kantoor van de voormalige Koninklijke Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek, tegenwoordig onderdeel van DSM, bekroond tot Nationaal Chemisch Erfgoed. Een feestelijke dag, afgesloten met de Algemene Ledenverga­dering van de KNCV, waar ik de voorzittershamer heb overgenomen van Floris Rutjes.

‘Een nieuw vakje in de gereedschapskist’

woensdag 18 september 2019

In augustus verscheen er op de site van ChemistryWorld een artikel over kunstmatige intelligentie in syntheserobots met daarbij de vraag of synthetisch organisch chemici daardoor uiteindelijk overbodig worden. We legden het voor aan drie organisch chemici.

'Water of uitbranden'

woensdag 14 augustus 2019

Brand in elektrische auto’s is nog een zeldzaamheid. Maar het elektrische autopark groeit, en blussen vereist een speciale benadering. Een bluscontainer is de nieuwste oplossing.

Verhalen vertellen

maandag 12 augustus 2019

We moeten het eens hebben over storytelling. Wetenschapsvoorlichters gebruiken die term steeds vaker in plaats van ‘persbericht schrijven’. Elk persbericht moet immers lezen als een pageturner.

Samen sterk voor CO2-neutraal Vlaanderen

woensdag 7 augustus 2019

Er gaat geen dag voorbij zonder dat we geconfronteerd worden met het begrip duurzaamheid. De klimaatbetogingen van de afgelopen maanden in België zetten dit nog extra in de verf met als belangrijkste strijdpunt het reduceren van de CO2-emissies.

Exact klimaat

woensdag 7 augustus 2019

Vroeger vond ik het een belediging als anderen mijn studie medische biologie niet onder de exacte wetenschappen schaarden. Hoezo werd ik op één hoop gegooid met geschiedenis, rechten en theologie? Biologie had zijn wortels toch stevig in de – meestal vrij exacte – chemie? In bladgroenkorrels is quantum tunneling aan de gang; veel ingewikkelder natuurkunde is er niet.

Strijd om geoctrooieerde medicijnen

donderdag 27 juni 2019

Sinds begin dit jaar hebben apothekers, vooral binnen academische ziekenhuizen, meer wettelijke mogelijkheden om geoctrooieerde medicijnen zelf te maken. Zo ontnemen ze fabrikanten revenuen om dure ontwikkeltrajecten terug te verdienen – zeggen die fabrikanten. Moesten ze maar niet zulke onredelijk hoge prijzen rekenen, riposteren de ziekenhuizen.

Staart zonder hond

woensdag 26 juni 2019

‘Hebt u ook een persbericht laten schrijven over uw onderzoek?’, vroeg een lid van de promotiecommissie aan een vriendin die haar proefschrift verdedigde.

Agenda