Alexander Duyndam

Door Alexander Duyndam

‘Ik verwacht niet meer dat dingen razendsnel gaan’

Gadi Rothenberg timmert behoorlijk aan de weg. Sinds de zeven jaar dat hij aan de Universiteit van Amsterdam werkt heeft hij twee bedrijven opgericht, een boek geschreven en schrijfcursussen verzorgd. ‘Je kunt het leven opvatten als een serie confrontaties.’

We zijn met elkaar verbonden

‘Ik probeer wetenschap in de Arabische wereld op de kaart te zetten’

Nobelprijswinnaar Ahmed Zewail pleit voor een betere dialoog tussen oost en west, en noord en zuid. ‘Vrees en onbegrip drijven ons als mensen uit elkaar.’ Van femtoseconden naar wereldpolitiek.

Stempelen op nanoschaal

Jurriaan Huskens is op zoek naar een universele methode om nanostructuren op een oppervlak te maken. Het onderzoek van de jonge Twentse hoogleraar is bekroond met de Gouden KNCV-Medaille.

Het kruispunt van life sciences en materialen

Op de natuur geïnspireerde materialen hebben de toekomst, stelt Jos Put. De Chief Technology Officer van DSM leert biotechnologen en klassieke chemici dezelfde taal te spreken met als doel synergie tussen deze werelden.

Chemie zit goed in Europa

Studie van een veteraan uit de chemische industrie levert lessen op voor bedrijven. Europa kan de concurrentie met China goed aan, maar het is wel belangrijk een goede strategische focus te behouden.

De ultieme miniaturisatie

‘Het mooist zou zijn om nanosystemen met ingebouwde foutcorrectie te maken’

David Schwartz wil miljarden experimenten tegelijkertijd doen. Dat kan alleen als je met individuele moleculen werkt. Schwartz ontwikkelt dan ook apparatuur om de sequentie van één enkel DNA-molecuul op te helderen.

Chemici zijn van nature solisten

‘Chemici zijn de grote uitdagingen uit de weg gegaan’, zegt Jim Feast. De president van de Royal Society of Chemistry pleit voor een betere dialoog, zowel met de maatschappij als onderling.

Pijn in een petrischaaltje

David Julius heeft laten zien dat de mens over een apart zenuwstelsel beschikt om pijn te registreren. Hiervoor beloont Unilever hem met de Science Prize en 250.000 euro.