Arno van ‘t Hoog

Arno van ‘t Hoog is freelance wetenschapsjournalist.

Hij leerde als 17-jarige titreren op het HLO tijdens een opleiding medische biotechnologie. Die opleiding bracht hem als stagiair op de genetica-afdeling van professor Hans Galjaard, in een tijd dat handmatig sequensen van DNA voortkroop met een tempo van 300 a 400 basen per etmaal. Tijdens de vervolgstudie moleculaire biologie in Leiden koos hij ervoor de richting van de journalistiek uit te gaan. Hij ging freelancen en werd vervolgens redacteur bij Bionieuws en hoofdredacteur van C2W.

Als freelancer schrijft hij tegenwoordig over levenswetenschappen en chemie. Dat kan gaan over genomics, medicijnontwikkeling of het liefdesleven van vissen. In de weekenden titreert Arno nog regelmatig om de waterwaarden van zijn zeeaquarium op peil te houden.

@arnovanthoog

www.arnovanthoog.nl

Door Arno van ‘t Hoog

‘Je bent wat je zojuist at’ Premium

vrijdag 9 oktober 2020

De wetenschap brengt met stabiele isotopen, gaschromatografie en scanners het sportlijf in beeld, plus het effect van nieuwe supplementen en dieetregimes. Meer keus dan de spreekwoordelijke boterham met pindakaas dus.

Wegwijs in tumortherapie

donderdag 7 mei 2020

Proteomics laat zien hoe tumorcellen reageren op therapie of juist resistent worden, stelt Maarten Altelaar, die het toepaste op een combinatietherapie tegen een ernstige vorm van borstkanker.

De zee omploegen voor verf en diesel Premium

donderdag 5 maart 2020

Wieren en microalgen groeien snel en ze bevatten interessante koolhydraten, vetzuren en eiwitten. Onderzoekers krijgen kweek en bioraffinage steeds beter in de vingers. Experts verwachten de eerste rendabele toepassingen in fijnchemie en aquacultuur.

Geen langer leven zonder vuurwerk

vrijdag 14 februari 2020

Vuurwerk lijkt minder vanzelfsprekend te worden nu gemeenten en landelijke politiek steeds meer voelen voor een totaalverbod. Stel dat het verboden wordt, wat is dan het effect op milieuvervuiling en onze gezondheid?

Draden trekken voor weefselherstel

vrijdag 7 februari 2020

Met elektrospinning kun je poreuze materialen ontwerpen die lichaamscellen doen denken aan de eiwitmatrix in onze weefsels. Wie de receptuur goed kiest, kan zo implantaten maken die het lichaam aanzetten tot herstel zonder littekens.

Cold cases in de spectrometer