Arno van ‘t Hoog

Arno van ‘t Hoog is freelance wetenschapsjournalist.

Hij leerde als 17-jarige titreren op het HLO tijdens een opleiding medische biotechnologie. Die opleiding bracht hem als stagiair op de genetica-afdeling van professor Hans Galjaard, in een tijd dat handmatig sequensen van DNA voortkroop met een tempo van 300 a 400 basen per etmaal. Tijdens de vervolgstudie moleculaire biologie in Leiden koos hij ervoor de richting van de journalistiek uit te gaan. Hij ging freelancen en werd vervolgens redacteur bij Bionieuws en hoofdredacteur van C2W.

Als freelancer schrijft hij tegenwoordig over levenswetenschappen en chemie. Dat kan gaan over genomics, medicijnontwikkeling of het liefdesleven van vissen. In de weekenden titreert Arno nog regelmatig om de waterwaarden van zijn zeeaquarium op peil te houden.

@arnovanthoog

www.arnovanthoog.nl

Door Arno van ‘t Hoog

Gezond verstand in het lab

‘Als je het Arbobesluit strikt volgt, kun je als lab veel tijd en geld aan onzinnige dingen besteden’, zegt veiligheidskundige Wim van Alphen.

Het genoom van bloemen en bier Premium

Nanoporie-apparatuur heeft een plek veroverd in het lab, naast gevestigde sequence-technologie. Voor sommige onderzoeksvragen is het zelfs een eerste keuze geworden. Ondertussen kijken onderzoekers of porietechnologie zich leent voor het ontrafelen van eiwitten.

Restaurantgas en fruitleer

Lokaal en kleinschalig organisch afval vergisten en energie opwekken, is het ideaal van ondernemer Philip Troost. Met Stadsgas en Groencollect wil hij flexibel inzetten op deze veelzijdige markt.

Lucy Shapiro: eigenwijs en volhardend Premium