Esther Thole

Esther Thole is freelance wetenschapsjournalist en schrijft voor onder meer C2W, C2W Life Sciences, Medicines en NEMO Kennislink.

Esther Thole studeerde met veel plezier scheikunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar wist al snel dat een loopbaan in het onderzoek niet haar ding was. Zonder helder plan rolde ze de ‘communicatie’ in. Schrijven werd een hoofdtaak en dat bleek zo leuk dat ze alweer jaren geleden besloot als zelfstandig wetenschapsjournalist en tekstschrijver te gaan werken. Dan kun je namelijk in heel veel verschillende onderwerpen duiken en doet ze het liefst.

Als het gaat over chemie, life sciences, voeding, kunst of (wetenschaps)geschiedenis heb je haar aandacht meteen te pakken.

Door Esther Thole

Oncode lanceert eerste start-up

Single Cell Discoveries lift mee op de groeiende belangstelling voor single-cell-sequencing­diensten. ‘Uiteindelijk krijgt de klant een overzicht van welke genen en in welke cellen tot expressie komen.’

Complexe systemen vragen brede blik Premium

Jan van Hest is sinds 8 mei de nieuwe directeur van het Institute for Complex Molecular Systems. Hij houdt vast aan de inhoudelijke focus. ‘Moleculaire systemen blijven centraal staan.’

‘Ik kijk altijd naar wat er nog niet kan’

Hoe houd je de pioniersgeest als je inmiddels een gevestigde naam bent? ‘Blijf je grenzen verleggen’, zegt Albert Heck, die in april nog de Outstanding Research Award 2016 van de Nederlandse Vereniging voor Massaspectrometrie won. ‘Als iemand mij een vraag voorlegt waarop ik meteen een antwoord heb, is het voor mij niet interessant.’

Cellen op hun plek houden Premium

De Nijmeegse start-up Oncodrone werkt aan het versterken van de verbindingen tussen cellen en hun directe omgeving om uitzaaiingen te voorkomen.