Harmen Kamminga

Harmen Kamminga schrijft als freelance journalist voor onder meer C2W, Chemische Feitelijkheden en Mens & Molecule.

Harmen verwondert zich graag over de levende natuur en rollen die mensen daarin willen spelen. Dus studeerde hij moleculaire biologie en psychologie. Hij combineert een onderzoekende geest met groot enthousiasme om zijn vondsten te delen. Talent om dat schrijvend te doen openbaarde zich al op de basisschool. Voor C2W verdiept Harmen zich vaak in onderwerpen rond loopbaan en opleiding.

In loze uurtjes tussen werk en gezin verblijft Harmen graag in boeken en tijdschriften. De natuur haalt hij naar zich toe door met de kids vlinders te kweken of padden over te zetten. Hij hoopt snel weer meer en langer naar buiten te kunnen.

hkamminga@telfort.nl

Harmen Kamminga

www.harmenkamminga.nl

Door Harmen Kamminga

Biobased opleiden Premium

© Jack Moreh

Uit het project Grenzeloos Biobased Onderwijs blijkt dat bedrijven competenties als vlot communiceren, samenwerken en in systemen denken voor nieuwe instromers in de biobased economy minstens zo belangrijk vinden als technische kennis.

Bacterieneuzen in beeld in 3D Premium

Ariane Briegel kijkt naar de interacties tussen de macromoleculen die samen de chemische neus van bacteriën vormen. Ze maakt die in intacte cellen zichtbaar met elektronencryotomografie.

Flexibele robots in agrofood Premium

Repeterend zwaar en saai werk in klamme kassen of in de vlees­verwerkingsindustrie lijkt een uitgelezen kans om robots in te zetten. Maar die kunnen nog niet goed overweg met de complexe werkom­gevingen. Innovatieprogramma FlexCRAFT wil dat de komende vier jaar veranderen.

Overwerken is de norm Premium

Een dertiende maand? Die heb je gewoon gewerkt. De gemiddelde werkende Nederlander werkt jaarlijks een maand over en bespaart
zijn werkgever bijna € 3.200 aan salaris. Hoog­opgeleiden gaan daar vaak fors overheen. Ook voor chemici lijkt overwerken vaste prik.

PAT van buzz naar business Premium