Harmen Kamminga

Harmen Kamminga schrijft als freelance journalist voor onder meer C2W, Chemische Feitelijkheden en Mens & Molecule.

Harmen verwondert zich graag over de levende natuur en rollen die mensen daarin willen spelen. Dus studeerde hij moleculaire biologie en psychologie. Hij combineert een onderzoekende geest met groot enthousiasme om zijn vondsten te delen. Talent om dat schrijvend te doen openbaarde zich al op de basisschool. Voor C2W verdiept Harmen zich vaak in onderwerpen rond loopbaan en opleiding.

In loze uurtjes tussen werk en gezin verblijft Harmen graag in boeken en tijdschriften. De natuur haalt hij naar zich toe door met de kids vlinders te kweken of padden over te zetten. Hij hoopt snel weer meer en langer naar buiten te kunnen.

hkamminga@telfort.nl

Harmen Kamminga

www.harmenkamminga.nl

Door Harmen Kamminga

Beeldschermen uit een bioreactor Premium

Als het aan Arnout Voet van de KU Leuven ligt, maken micro-organismes de geavanceerde materialen van de toekomst. Zijn laboratory for biomolecular modelling and design ontwerpt, bouwt en test de beno­digde artificiële biomoleculen.

Beeldvorming als wapen tegen kanker Premium

Beeldvorming speelt een cruciale rol in de strijd tegen kanker. Artsen, fysici en chemici zoeken voortdurend naar technologie met hogere resoluties en minder belasting voor de patiënt.

Je nieuwe baas vindt jou Premium

Acht op de tien werkende Nederlanders en bijna zeven op de tien werkende Belgen hebben een profiel op LinkedIn. Hoe zorg je ervoor dat een toekomstige werkgever jou sneller vindt dan je concurrent?

Europese vluchtheuvel voor onderzoek Premium

NWO wil dat gepromoveerde wetenschap­pers hun subsidie-aanvragen beter gaan afstemmen op de Europese geldstromen. Hoe zien Nederlandse en Vlaamse onder­zoekers hun kansen in Europa?

Ongeduld rond algen groeit Premium

Micro-algen maken de hoog­gespannen verwachtingen als leveranciers van ‘groene’ chemicaliën vooralsnog niet waar. Zien onderzoekers er nog toekomst in?

Origins Center klaar voor de start Premium

Binnenkort starten de eerste postdocs hun onderzoek naar het ontstaan van leven binnen het virtuele Origins Center. Maar er is meer nodig om de oorsprong van het leven op te helderen.

Dubbelportret: Procestechnologen in beeld

Eén beroep, twee verschillende werkplekken: procestechnologen Ria Bos, werkzaam bij Teijin Aramid in Delfzijl, en Jacob Brouwer, van Synamic in Leeuwarden, vertellen wat hun vak inhoudt en hoe zij erin terecht zijn gekomen.

Mindful op de werkvloer? Premium

Steeds meer mensen doen een cursus mindfulness in de hoop druk en/of stress op hun werk te kunnen verminderen. Wat houdt het in en in hoeverre lopen chemici en life scientists hiervoor warm?