Harmen Kamminga

Harmen Kamminga schrijft als freelance journalist voor onder meer C2W, Chemische Feitelijkheden en Mens & Molecule.

Harmen verwondert zich graag over de levende natuur en rollen die mensen daarin willen spelen. Dus studeerde hij moleculaire biologie en psychologie. Hij combineert een onderzoekende geest met groot enthousiasme om zijn vondsten te delen. Talent om dat schrijvend te doen openbaarde zich al op de basisschool. Voor C2W verdiept Harmen zich vaak in onderwerpen rond loopbaan en opleiding.

In loze uurtjes tussen werk en gezin verblijft Harmen graag in boeken en tijdschriften. De natuur haalt hij naar zich toe door met de kids vlinders te kweken of padden over te zetten. Hij hoopt snel weer meer en langer naar buiten te kunnen.

hkamminga@telfort.nl

Harmen Kamminga

www.harmenkamminga.nl

Door Harmen Kamminga

‘Nederland kan de leiding nemen’ Premium

In de VS ontwikkelde Geert-Jan Boons zich in een kwart eeuw tot internationaal expert op het gebied van glycanen, complexe koolhydraten. In Utrecht wil hij die fundamentele chemiekennis helpen vertalen in antwoorden op grote biologische vragen.

Zika biedt DNA-vaccins nieuwe kans Premium

De start van een klinische test met een DNA-vaccin haalde onlangs het nieuws in met name het Zika-vrezende deel van de wereld. Moleculair virologen in de Lage Landen zien meer heil in combinaties met afgezwakte levende virussen. ‘Er is in het vaccinonderzoek niet één heel duidelijk vaccin van de toekomst.’

Chemicus bouwt eigen spectrometer

Aansluiten in de wachtrij voor kostbare synchrotron-beamtime in het buitenland was lange tijd de enige optie. Maar vorig jaar bouwde Moniek Tromp haar eigen tafelmodel-röntgenspectrometer.

Studentenspecial: Studeren met hindernissen

Met vallen en opstaan vinden jonge mensen hun weg in de uitdagende nieuwe levensfase die studeren is. Soms kunnen ze extra hulp gebruiken. Studentenpsychologen helpen reflecteren op vragen over het eigen functioneren.