Harmen Kamminga

Harmen Kamminga schrijft als freelance journalist voor onder meer C2W, Chemische Feitelijkheden en Mens & Molecule.

Harmen verwondert zich graag over de levende natuur en rollen die mensen daarin willen spelen. Dus studeerde hij moleculaire biologie en psychologie. Hij combineert een onderzoekende geest met groot enthousiasme om zijn vondsten te delen. Talent om dat schrijvend te doen openbaarde zich al op de basisschool. Voor C2W verdiept Harmen zich vaak in onderwerpen rond loopbaan en opleiding.

In loze uurtjes tussen werk en gezin verblijft Harmen graag in boeken en tijdschriften. De natuur haalt hij naar zich toe door met de kids vlinders te kweken of padden over te zetten. Hij hoopt snel weer meer en langer naar buiten te kunnen.

hkamminga@telfort.nl

Harmen Kamminga

www.harmenkamminga.nl

Door Harmen Kamminga

Knokken voor een werkplek

De forensische opleidingen zitten stampvol studenten. het is de vraag waar die straks allemaal terechtkunnen. ‘in het verenigd Koninkrijk vindt nu zo’n 7 procent van de afgestudeerden werk in het forensisch veld.’

Kiezen voor het ambacht of de wetenschap

Slechts een enkele ‘hbo-chemicus’ koos de laatste jaren voor verder studeren aan een universiteit. De universiteit lijkt dan ook niet de ideale vluchtheuvel tussen school en arbeidsmarkt. Wel is doorstuderen een goede voorbereiding voor wetenschappelijke aspiraties.

Wennen op het werk

Elke nieuwe werkkring heeft zo zijn eigenaardigheden. De bedrijfscultuur bepaalt grotendeels of je slaagt in je nieuwe baan en hoe gelukkig je er wordt. Ontdek daarom snel of jij je draai kunt vinden.

Maak jezelf breder inzetbaar

De barometer van de economie staat op storm en de chemiesector blijft niet in de luwte. Voor zowel bedrijven als werknemers een goed moment om met scholing aan de slag te gaan. ‘Juist wanneer er minder geproduceerd hoeft te worden, komt tijd vrij voor scholing.’

Maak een verpletterende eerste indruk

Gefeliciteerd! Het selectieformulier dat je invulde op de website van de werkgever van je dromen is niet onopgemerkt gebleven. Je bent uitgenodigd voor een eerste gesprek. Een formulier invullen en een mooi cv opbouwen is één ding. Maar de baan in een gesprek veroveren is andere koek.

Kind zet carrière in een ander licht

Kinderen verrijken je leven. Ervaringsdeskundigen zijn erg geneigd dat te bevestigen. Maar zij ervaren ook dat het hebben van kinderen de eisen die je aan je werk stelt verandert. En de eisen die je werk kan stellen aan jou.