Jop de Vrieze

Jop schrijft over de menselijke en maatschappelijke kant van de life sciences en beschouwt de actualiteit door een kritische (levens-)wetenschappelijke bril.

Jop is afgestudeerd als medisch bioloog en wetenschapscommunicator. Werkzaam voor diverse media in binnen- en buitenland, van Libelle en Marie Claire tot De Correspondent en Science Magazine. Won de AAAS Kavli Science Journalism Gold Award 2016 in de categorie grote krant, met een onderzoekswetenschapsjournalistiek verhaal dat hij met zijn vrouw Zvezdana Vukojevic schreef naar aanleiding van de doodgeboorte van hun zoon Mikki.

@jopinie

@jopdevrieze (Engelstalig)

Jop de Vrieze

wwww.jopdevrieze.nl

Door Jop de Vrieze

Veelzijdig RNA als hype Premium

RNA is veel meer dan het loopjongetje van ons DNA. Zo lijken cellen met elkaar te communiceren door RNA uit te wisselen, zelfs tussen verschillende organismes. Maar over het effect zijn onderzoekers verdeeld.

Faagtherapie, is het echt zo simpel? Premium

In De Wereld Draait Door deed Antoinette Hertsenberg uit de doeken hoe je resistente bacteriën kunt bestrijden met bacteriofagen en waarom de medische gemeenschap er niet aan begint. Wat klopt er van dit verhaal?

Cellijnen onder de loep Premium

Al sinds begin jaren tachtig is er veel commotie rondom gecontamineerde cellijnen. Deze maand verscheen er weer een verontrustende publicatie over. Hoe erg is het nu eigenlijk?

Precisie-pen voor tumorlocalisatie Premium

Amerikaanse onderzoekers hebben een methode ontwikkeld om tijdens de operatie met een massaspectrometrie-pen het weefsel te analyseren en zo nauwkeuriger te bepalen waar de tumor zich bevindt.

Hoognodige inactivatie

Een Amerikaans lab heeft met DNA-editing retrovirussen die xenotransplantatie van varkensorganen belemmeren, onschadelijk gemaakt. Maar niet iedereen gelooft in het belang van deze doorbraak.

Apotheker krijgt het voortouw Premium

Utrechtse onderzoekers lanceren een plan om apothekers met een handzame bio-nespresso zelf op het individu afgestemde medicijnen te laten produceren. Is dit de toekomst of een onrealistisch plan?

Hiv-patiënt steeds beter af Premium

Sinds twintig jaar is hiv op effectieve wijze onder controle, maar hiv-patiënten lopen wel een sterk verhoogde kans op hart- en vaatziektes. Dankzij een nieuwe generatie van hiv-remmers verbetert hun perspectief.

Oog op springend gen Premium

‘Springende genen’ spelen volgens Amerikaanse onderzoekers mogelijk een belangrijke rol bij Alzheimer en andere hersenaandoeningen. Een veelbelovende hypothese, vinden collega-onderzoekers.