Marga van Zundert

Marga van Zundert is freelance wetenschapsjournalist.

Marga van Zundert is constant nieuwgierig. Wat maakt het Ebolavirus zo gevaarlijk? Hoe begon het leven? Hoe werkt een bionische hand? Na een studie scheikundige technologie koos ze voor de journalistiek om veel vragen te kunnen beantwoorden.

Ze schrijft als freelance wetenschapsjournalist voor dagblad Trouw en vaktijdschriften als C2W, Chemie Magazine en De Ingenieur. Maar ze maakt ook verhalen voor de Vogelvrije Fietser, opinieert in de Brabantse kranten en won een Zilveren Griffel voor het boek ‘Ik? Wie is dat?’ van de Kinderuniversiteit Tilburg.

www.margavanzundert.nl

Door Marga van Zundert

Sojavervanger uit de vijver

Eendenkroos groeit razendsnel en is eiwitrijk. Daarom is het een goed, duurzaam alternatief voor soja, denken onderzoekers en ondernemers. Zeker als je het kweekt op het mestoverschot.

BLEVE: zeldzaam desastreus

Afgelopen zomer veroorzaakte een ontploffende lpg-tankwagen een gigantische vuurbal boven Bologna. Een imposante, zeldzame BLEVE, aldus veiligheidsexperts. Meer alledaags explosiegevaar schuilt in ontsnappende brandbare dampen.

Economische grondstofstress Premium

Maar liefst 27 grondstoffen ziet de EU als critical raw material. Blijvende aanvoer is niet gegarandeerd, terwijl ze van groot economisch belang zijn.

Bulkinnovatie Premium

Bij nieuwe processen en innovatie denk je vooral aan hippe start-ups en speciality chemicals. Toch steekt ook de bulkchemie veel kapitaal in vernieuwende technologie.

Graffiti in het zuur Premium

Graffitispuiter ‘WAL’ bekladde deze zomer NS-treinen met zure graffiti. Het is een nieuwe uitdaging voor de makers van anti-graffiticoatings.