Marianne Heselmans

Marianne is freelance wetenschapsjournalist en partner in communicatiebureau ImpactReporters.

Marianne wil weten hoe het leven zo mooi kan werken, en kijkt daarom graag mee in het laboratorium. Daarbij vindt ze het heerlijk om van ontoegankelijke of versnipperde informatie een helder en aansprekend verhaal te maken. Een verhaal dat ook richting geeft aan een duurzamer samenleving.

Sinds haar studie moleculaire wetenschappen in 1990 heeft ze enkele honderden artikelen geschreven over onder andere biotechnologie, landbouw en natuur. Deze verhalen schreef ze voor binnen- en buitenlandse opdrachtgevers. Daarnaast heeft ze enkele tientallen trainingen wetenschapscommunicatie verzorgd. Sinds 2001 is ze vaste medewerker van C2W lifesciences.

www.sciencejournalist.eu

www.impactreporters.eu

Door Marianne Heselmans

Chimaera-embryo’s wel of niet laten uitgroeien? Premium

Mag je dierlijke embryo’s met daarin menselijke stamcellen, ofwel chimaera, laten uitgroeien voor organen? Ethicus Henk Jochemsen, Wageningen University & Research, is tegen. Ethicus Guido de Wert, Universiteit Maastricht, is voor.

Bioplastic uit rioolwater veelbelovend Premium

Vijf Nederlandse waterschappen willen een fabriek gaan bouwen die bacterievet uit rioolwater omzet in bioplastic korreltjes. Als de extractie en de verwerking iets goedkoper worden, kan bioplastic uit afvalstromen het laboratorium ontgroeien.

Geduld voor Europese plantenveredelaars Premium

Nog niet eerder waren plantenrassen zo efficiënt van nieuwe eigen­schappen te voorzien als met CRISPR-Cas. In de EU is het echter nog onduidelijk of het om ggo’s gaat, dus zijn bedrijven afwachtend.

Kansrijke epigenetische overerving Premium

Ook planten blijken eigenschappen epigenetisch over te kunnen dragen. Door die epigenetica te beïnvloeden, kunnen telers wellicht het aanpassingsvermogen van zaden aan bijvoorbeeld droogte vergroten.

Geknipte antilichamen Premium