Pauline van Schayck

Pauline van Schayck is freelance wetenschapsjournalist.

Zij schrijft voor C2W Life Sciences en Mens en Molecule, maar ook voor andere vakbladen, kranten en websites. Al sinds haar studie biologie aan de Wageningen Universiteit is zij gek op alles wat met wetenschapscommunicatie te maken heeft. Het liefst duikt zij in ingewikkelde wetenschappelijke onderwerpen en schrijft hier vervolgens over in begrijpelijke taal.

Haar artikelen gaan onder andere over planten, dieren, klimaat, medische ontdekkingen en nieuwe technologie.

@paulinevschayck

paulinevanschayck.nl

pauline@vanschayck.nl

Door Pauline van Schayck

Kant-en-klaarpakket voor cellijnen Premium

woensdag 10 maart 2021

Met digital microfluidics wil de start-up Digi.bio de productie van cellijnen een stuk minder omslachtig maken. ‘Je kunt een eerder bepalen welke samples de juiste cellen bevatten en je hoeft ze niet eerst langere tijd te laten groeien voordat je ze kunt testen.’

Diagnostiek geautomatiseerd Premium

woensdag 10 maart 2021

De STRIP-1-robot en slimme logistiek krikken het aantal coronatests op tot recordhoogte. Hierdoor kunnen laboranten weer tijd krijgen voor reguliere diagnostiek.

In memoriam: Paul Crutzen

vrijdag 5 februari 2021

Op 28 januari 2021 overleed atmosferisch chemicus en Nobelprijswinnaar Paul Crutzen op 87-jarige leeftijd. Hij wordt alom geprezen als wetenschappelijk pionier met een enorme maatschappelijke impact. Crutzen was KNCV-erelid sinds 2017.

Microbiomen in de kluis

woensdag 20 januari 2021

De opkomst van microbioomonderzoek, zowel in de medische sector als in de voedselketen, vraagt om goede opslag in biobanken. Het Europese project MicrobiomeSupport werkt aan de standaarden.

Nieuwe bloedtest voor kanker

maandag 30 november 2020

Voor de biosensor van ECsens is één druppeltje bloed voldoende om vast te stellen of een tumor groeit en uitzaait of juist krimpt. ‘Patiënten zijn straks veel beter te monitoren tijdens hun behandeling.’

3D-printen met bio-inkt

vrijdag 9 oktober 2020

Uit de 3D-printers van de toekomst rollen behalve organoïden, ook weefsels en organen. Het Belgische spin-off-project Xpect-INX levert bio-inkten met nieuwe technologieën om cellen in een gewenste vorm te printen.

FAIR-data op de rails