Pauline van Schayck

Pauline van Schayck is freelance wetenschapsjournalist.

Zij schrijft voor C2W Life Sciences en Mens en Molecule, maar ook voor andere vakbladen, kranten en websites. Al sinds haar studie biologie aan de Wageningen Universiteit is zij gek op alles wat met wetenschapscommunicatie te maken heeft. Het liefst duikt zij in ingewikkelde wetenschappelijke onderwerpen en schrijft hier vervolgens over in begrijpelijke taal.

Haar artikelen gaan onder andere over planten, dieren, klimaat, medische ontdekkingen en nieuwe technologie.

@paulinevschayck

paulinevanschayck.nl

pauline@vanschayck.nl

Door Pauline van Schayck

In memoriam: Paul Crutzen

vrijdag 5 februari 2021

Op 28 januari 2021 overleed atmosferisch chemicus en Nobelprijswinnaar Paul Crutzen op 87-jarige leeftijd. Hij wordt alom geprezen als wetenschappelijk pionier met een enorme maatschappelijke impact. Crutzen was KNCV-erelid sinds 2017.

Microbiomen in de kluis

woensdag 20 januari 2021

De opkomst van microbioomonderzoek, zowel in de medische sector als in de voedselketen, vraagt om goede opslag in biobanken. Het Europese project MicrobiomeSupport werkt aan de standaarden.

Nieuwe bloedtest voor kanker

maandag 30 november 2020

Voor de biosensor van ECsens is één druppeltje bloed voldoende om vast te stellen of een tumor groeit en uitzaait of juist krimpt. ‘Patiënten zijn straks veel beter te monitoren tijdens hun behandeling.’

3D-printen met bio-inkt

vrijdag 9 oktober 2020

Uit de 3D-printers van de toekomst rollen behalve organoïden, ook weefsels en organen. Het Belgische spin-off-project Xpect-INX levert bio-inkten met nieuwe technologieën om cellen in een gewenste vorm te printen.

FAIR-data op de rails

dinsdag 15 september 2020

Midden in de COVID-19-pandemie komt de uitwisseling van onderzoeks-data eindelijk in een stroomversnelling, stelt biosemanticus Barend Mons opgelucht vast. ‘Bij een tweede golf kunnen we wellicht meer levens redden.’

FAIR data wint terrein

dinsdag 10 maart 2020

Data samenvoegen uit verschillende onderzoeken is ingewikkeld. Dankzij slim databeheer verandert dat. ‘Als je onderzoek met al bestaande data wilt doen, dan stoot je heel vaak je neus. Je kunt niet vinden wat je zoekt of hebt geen toegang. Vaak sluiten de gegevens ook niet op elkaar aan. Daar wilden we iets aan doen.’ Marco...

Plastic eindeloos recyclen

woensdag 20 november 2019

In september werd start-up Ioniqa benoemd tot Nationaal Icoon vanwege zijn methode om plastic eindeloos te recyclen. Na acht jaar ontwikkelen is het bedrijf toe aan het echte industriële werk.

Roetdetectie in lichaam Premium

donderdag 7 november 2019

Een innovatieve techniek om roetdeeltjes zichtbaar te maken, leverde Hannelore Bové dit jaar een nominatie op in de Forbes 30 under 30.