Puck Moll

Eind- & vakredacteur van C2W.

Aan de WUR leerde Puck de eerste fijne kneepjes van de moleculaire wetenschappen kennen. Ze studeerde toentertijd af als fysisch chemicus en werkte daarna een paar jaar bij TNO.

Ze vervolgde haar werktraject bij het biofysische onderzoeksinstituut AMOLF, als aio op de ontwikkeling van kwantumdotzonnecellen. Ze stopte voortijdig om zich op haar langgekoesterde droom te richten: het schrijven over wetenschap. Dat doet zij inmiddels al jaren met veel plezier over al die uiteenlopende thema's die de chemie rijk is.

pmoll@c2w.nl

Puck Moll

Door Puck Moll

Risicobeheersing op maat

Hoe bouw je een goed functionerend, toekomstgericht, flexibel in te richten gebouw met onderzoeksfaciliteiten? Drie ingenieurs delen hun ervaring.

Vertrouwen

Tijdens de uitreiking medio juni van de ‘Nederlandse Nobelprijzen’, oftewel de Spinozapremies, moest ik terugdenken aan 2009. Toen ontvingen fysicus Albert van den Berg, neuroloog Michel Ferrari en wiskundig bioloog Marten Scheffer deze prestigieuze onderscheiding. Het drietal besloot daarop de handen ineen te slaan om migraine te tackelen – een actie die heel positief werd ontvangen. In 2013 volgde de eerste en vooralsnog enige publicatie in Plos One en als ik een artikel uit NRC van 2015 mag ‘extrapoleren’ dan bouwen deze onderzoekers nog steeds vol vertrouwen door aan hun project.

Intern zuiveren Premium

Het Erasmus MC in Rotterdam neemt binnenkort zijn Pharmafilter in gebruik. Hoe is dit zuiveringssysteem voor ziekenhuizen ontstaan en wat kan het betekenen voor milieu en mens?

In dubio over mengseltoxiciteit Premium

Dagelijks komen we via ons voedsel, onze adem en huid in aanraking met talloze stoffen. Wat is er bekend van het gecombineerde toxicologische effect op onze gezondheid?