Ronald Veldhuizen

Ronald Veldhuizen is freelance wetenschapsjournalist.

Lust geen vis maar kon altijd eindeloos naar het gezwem van die beesten kijken, en is daarom mariene biologie gaan studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daar ontdekte ik dat onderzoek doen niet mijn roeping was, maar verhalen erover vertellen wel. Sindsdien ben ik al ruim tien jaar aan de slag als wetenschapsjournalist.

@RVWetjo

www.ronaldveldhuizen.com

Door Ronald Veldhuizen

Organische zonnecel telt mee Premium

© Foto's: heliatek/tom baerwald

De hype rond blitse perovskietzonnecellen raast nog altijd voort. Intussen zoeken chemici en fysici de grenzen op van organische combinaties om de efficiëntie tot futuristische waardes op te krikken. Of de vertrouwde siliciumpanelen daarmee van hun troon te stoten zijn, valt nog te bezien.

Spelen met de puntwolk Premium

Moeilijk te karakteriseren oppervlakken in emulsies zijn met een microscopietruc en de computer alsnog zichtbaar te maken, ontdekte materiaalwetenschapper Antonio Aloi aan de TU/e.

Voorbij de katalysatordood Premium

Shell

Rondom katalysatoren draait een miljardenindustrie vol onmisbare chemie. Maar in veel gevallen weet niemand precies hoe ze werken, waarom ze slijten en hoe je betere kunt ontwerpen. Onderzoekers proberen dit kennisgat op te vullen.

Klaar terwijl u wacht Premium

Direct resultaat bij een ‘simpele’ bloedtest. Chemici en fysici werken er al ruim 20 jaar aan. Inmiddels vonden meerdere point-of-care-technologieën hun weg naar de markt. Welke tests volgen nog, hoe werken die en wat heb je eraan?

Explosief goedje Premium

Binnenkort mag het niet meer: lithium-ion-accu’s als ruimbagage vervoeren in een vliegtuig. Wat maakt ze eigenlijk zo brandgevaarlijk?