Rutger de Jong

Door Rutger de Jong

Grafeen als stralende schoonmaker

Met grafeenoxide is het radioactieve grondwater rond Fukusjima veel sneller schoon te maken dan met de nu gebruikte bentonietklei. Dat melden de Amerikaanse onderzoeker James Tour en zijn Russische collega Stepan Kalmykov in Physical Chemistry Chemical Physics.

Dodelijke populieren

Populieren langs de dijk, en wij maar denken dat dat groen is...

De plannen om snelgroeiende gewassen als wilgen en populieren te verbouwen als nieuwe energiebron kunnen per jaar leiden tot 1.365 voortijdige doden in Europa, zo waarschuwen Engelse onderzoekers in Nature Climate Change. Ze roepen op om niet alleen op de CO2-emissie te focussen, maar naar de hele keten te kijken.

Uitgeplaste hersenen

De nieuwste stamcellenbank?

Door van de nieren afkomstige cellen in je urine te herprogrammeren tot hersencelvoorloper, zonder tussenstap, kun je een goed model creëren voor neurodegeneratieve ziektes als alzheimer. Dat beweren Chinese onderzoekers in Nature Methods.

Gekke koeien kwijlen prionen

Een eenvoudige speekseltest is misschien genoeg om te zien of een koe BSE, de beruchte gekke-koeienziekte, heeft. Door de Japanse ontdekking, gepubliceerd in Emerging Infectious Diseases, kan de ziekte veel eerder opgespoord worden. Maar het betekent mogelijk ook dat BSE zich op meerdere manieren kan verspreiden.

Gereedschapskist voor medicijnmannen

Voorbeeld van een mogelijke reactie.

Een toolkit met tien zinksulfinaatzouten kan farmacochemici helpen om de medicinale belofte van heteroarenen waar te maken. Onder milde reactieomstandigheden kun je er tien reacties tegelijk mee uitproberen in één pot, melden onderzoekers van het Amerikaanse Scripps Research Institute in Nature.