Platform voor professionals in de chemie & life sciences
Branded content

De consument informeert zich: chemische stoffen in dagelijkse producten

Advertorial | maandag 25 november 2019
Veiligheid & Regelgeving

Onlangs verscheen er op NOS een nieuwsartikel over een nieuwe website die consumenten informeert over de chemische stoffen die ze terug kunnen vinden in dagelijkse producten.

De website Watziterin.nl is een campagne van Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) om de consument eerlijke en objectieve informatie te verschaffen over wat er in de dagelijkse producten aan chemische stoffen zit.

Angstige consumenten geruststellen

Consumenten zijn angstig en niet goed geïnformeerd als het gaat om de ingrediënten van producten als tampons, lippenbalsem en shampoo. Door zogenaamde indianenverhalen die de ronde gaan op internet wordt de consument bang en durft bepaalde producten niet meer te gebruiken. Zo zou er in tampons asbest zitten en zou je van lippenbalsem kanker kunnen krijgen. Volgens het RIVM zijn deze producten volkomen veilig om te gebruiken, mits natuurlijk op de juiste manier. Er wordt ook uitleg gegeven over het gebruik van natuurlijke producten, die ook chemicaliën kunnen bevatten. Het RIVM presenteert de kennis zo objectief mogelijk, zodat de consument zelf een keuze kan maken en een eigen conclusie kan trekken.

Juist gebruik en vormen van een mening

Het doel van de website is om de angst bij de consument weg te halen, maar de verantwoordelijkheid voor een juist en veilig gebruik wordt bij de consument gelaten. Zo wordt over de stof Bisfenol A (ook wel BPA) gezegd dat het schadelijk kan zijn voor het immuunsysteem van ongeboren kinderen. Wel meldt de site ook dat producten met deze stof erin veilig zijn voor baby's, kinderen en volwassenen bij normaal gebruik.

In het filmpje in het artikel van NOS wordt uitgelegd dat het niet verstandig is om van lenzenvloeistof speelgoedslijm te maken, omdat er een chemische stof in zit die niet in speelgoed voor mag komen volgens wetgeving. Het product lenzenvloeistof wordt dan niet meer op de manier gebruikt waarvoor het bedoeld is.

Ook gaat de website in op het vormen van een mening. Onder het kopje "Wat anderen zeggen" leest de consument over wie er allemaal invloed kunnen hebben op de vorming van de mening, wat in ons informatietijdperk belangrijk is.

Elektrische apparaten en mobiele telefoons

De kennis is ingedeeld naar productgroepen, thema's en chemische stoffen. Het valt op dat onder de productgroepen geen elektrische apparaten en mobiele telefoons genoemd staan. Deze moet de consument zelf ‘ontleden’ en men kan de losse elementen dan apart opzoeken, zoals batterijen en plastic.

Hoewel er veel ontwikkelingen gaande zijn op het gebied van duurzame telefonie, zoals biologisch afbreekbare batterijen, zijn de meeste telefoons nog voorzien van chemische batterijen en plastic. Er zijn al telefoons in de handel die op een eerlijke manier gemaakt zijn en minder gifstoffen bevatten, maar de markt is klein en de vraag naar nieuwe, snelle gadgets is groot. Door bewuster om te gaan met de aankopen van een mobiele telefoon, door bijvoorbeeld niet steeds bij het verlengen van een abonnement een nieuwe mobiel uit te kiezen, maar met sim only vergelijken de beste deal te kiezen zonder toestel, wordt het milieu al minder belast.