Analyse & Labtechnologie

Ionen voorspellen lot historisch glas Premium

Een ongelukkige chemische samenstelling kan glazen kunstvoorwerpen uiteindelijk fataal worden. Ionchromatografie laat zien welke objecten een verhoogd risico lopen. Die moet je dus nog zorgvuldiger bewaren dan de rest.

NBC-19: een dag vol biotechnologie

Op woensdag 22 mei hield de NBV de Nederlandse Bio­technologie Confe­rentie (NBC-19) in het Akoesticum in Ede. Bijna tweehonderd biotechnologen kwamen samen om de nieuwste ontwikkelingen te bespreken, elkaar te inspireren en te netwerken.

Grenzen blijven verleggen

Marie Curie-fellow Marc Baggelaar studeerde cum laude af en won de Nederlandse Farmacochemieprijs 2017/2018. ‘Het was een mooie verrassing.’

RNA-bewakingsmechanisme live in beeld

De eiwitvisualisatietechniek SunTag kan een nieuw trucje. Dankzij onderzoekers van het Utrechtse Hubrecht Institute kan de assay nonsense-mediated mRNA decay live visualiseren in individuele mRNA-moleculen van levende cellen, schrijven zij in Molecular Cell.

Meten tot in detail Premium

Voor het eerst kun je met twee verschillende Ramanspectroscopietechnieken zowel strekbewegingen op Ångströmschaal als individuele moleculen in biologische systemen analyseren. ‘Er bestaat nog geen theorie voor onze observaties.’

Magnetisch molecuul maakt spin zichtbaar

Monteer een magnetisch nikkelcomplex op een zilveroppervlak en eenzelfde complex op de punt van een scanning probe-microscoop en je kunt plaatjes maken van hun spininteracties. Dat schrijven Gregory Czap, Wilson Ho en collega’s in Science.