Analyse & Labtechnologie

Zaden in een poolkluis Premium

De Wereldzadenbank op Spitsbergen bewaart plantenzaden. Als back-up heeft dit zijn nut al bewezen, en daarnaast is het een signaal: voor onze voedselzekerheid zijn we afhankelijk van genetische diversiteit.

Biobanken worden databanken Premium

De grootste uitdaging voor biobanken is niet nog meer biologisch materiaal verzamelen of analyseren, maar de digitale integratie ervan met klinische data. Alleen door data uit diverse bronnen te koppelen, kun je de potentie van biobanken waarmaken.

De ZiN van MammaPrint

Eerder belichtten experts het advies van Zorginstituut Nederland om borstkankertest MammaPrint niet op te nemen in de basis­vergoeding. Dit was voor ontwikkelaar Agendia aan­leiding voor een aanvulling.

Zo goedkoop kan een labrobot zijn

Handige knutselaars kunnen voor $ 3.389,90 een labrobot bouwen die 96-wells multititerplaten optisch uitleest. Dat is eentiende van wat zo'n ding in de winkel kost, stellen Karol Szymula en Michael Magaraci, twee studenten van de University of Pennsylvania die het hebben bedacht.

Glycanen à gogo

Nature Chemistry presenteert een nieuwe, sterk vereenvoudigde strategie om de vertakte suikers na te maken, waarmee organismen de buitenkant van hun cellen garneren. Het maakt het onderzoek naar de werking van deze zogeheten N-glycanen een stuk gemakkelijker, denken Geert-Jan Boons en collega’s van de Universiteit Utrecht en de University of Georgia.

Het klinische nut van MammaPrint Premium

Kan genexpressietest MammaPrint goed genoeg aanwijzen bij welke borstkankerpatiënten een belastende nabehandeling met chemotherapie veilig achterwege kan blijven? Ja, menen oncologen op basis van ervaring en een grote prospectieve klinische studie. Nee, stellen sommige onderzoekers en Zorginstituut Nederland op basis van diezelfde studie.

Gechloreerde beren

Als je goed zoekt kun je in ijsberenbloed honderden fluor- en chloorverbindingen terugvinden, waaronder een hele reeks tot nu toe onbekende PCB-metabolieten. En over de jaren wordt het alleen maar erger, claimen Jonathan Martin en collega’s van de University of Alberta (Canada) in Angewandte Chemie.