Beleid & Bedrijfsvoering

Groen morgenrood

Ze wil zo graag groen zijn, die chemie. Het eeuwfeest van de Vereniging van de Neder­landse Chemische Industrie, die zich sinds die dag Koninklijke VNCI mag noemen, draaide weer eens uit op een middagje zelfkastijding.

Kort nieuws, augustus 2018 Premium

Binnen de plantenveredeling moeten CRISPR-Cas en andere vormen van mutagenese worden beschouwd als genetische modificatie. Daar gelden dus de bijbehorende strenge Europese gmo-regels voor, heeft het Europese Hof bepaald.

Wetenschap in de hoofdrol

Tijdens het Filmfestival in Cannes in mei viel een Nederlandse wetenschappelijke animatiefilm in de prijzen. Steeds vaker gebruiken wetenschappers films of animaties om hun onderzoek uit te leggen. Waarom en voor wie? Hoe doen ze het en wat komt erbij kijken?

Octrooien als marketinginstrument

Farmaciebedrijf EnzyPep vraagt octrooien in eerste instantie aan om te voorkomen dat anderen met zijn vindingen aan de haal gaan. Maar in de praktijk blijkt het marketingeffect ervan minstens zo belangrijk.

What to do with our waste?

Single-use bioproduction is advancing enormously and now offers numerous advantages over production in stainless steel drums. However, a disconcerting side effect of single-use bioproduction is the creation of a mountain of plastic waste. That is detrimental to the environment. Is it not?

Primeurs

Met fundamenteel wetenschappelijk onderzoek de pagina’s een, twee en drie van een sensatiekrant vullen? Het kán.

Van koffiedik tot zwam

Michiel de Groot kweekt oesterzwammen op lokaal verzameld koffiedik. Met zijn start-up Fryslân Fungies won hij de Van Hall Larenstein Golden Globes 2018.