(bio)procestechnologie

Inkt op maat Premium

Stop de drukpersen: in de digitale samen­leving valt meer te verdienen met gespecia­liseerde hightech-printtechnieken. Océ in Venlo ging met zijn tijd mee en nam een duik in de vloeistofmechanica.

De chemie van het hart

Niet wekelijks huldigt een chemiebedrijf een nieuwe installatie in van € 350 miljoen. Uiterst zelden kondigt een ander chemiebedrijf in diezelfde week en in dezelfde regio een investeringsproject aan van ongeveer € 1 miljard.

Blauwalgen verleiden in Delfzijl Premium

Photanol bouwt een demonstratiefabriek voor blauwalgen op het terrein van partner AkzoNobel in Delfzijl. Over twee jaar produce­ren de bacteriën kilotonnen duurzame orga­ni­sche zuren.

Zeg maar nee

Het grote wegjagen is begonnen. De Nederlandse chemische industrie hoeft geen subsidie voor verduurzaming te verwachten, maar wél CO2-heffingen als ze haar niet uit eigen zak betaalt.

Microfluïdica monitort bioreactor

De beste manier om de gezondheid te monitoren van de cellen in een bioreactor, is het meten in realtime van biomarkerconcentraties in hun voedingsmedium. En volgens Andrei Fedorov en collega’s van Georgia Tech kán dat nu ook, dankzij microfluïdica.

Geloof, hoop en kruisbestuiving

Het bijvoeglijke ‘Biotechnologische’ in de naam van de NBV begon na veertig jaar wat schimmelig te klinken en vroeg erom gemodificeerd te worden. In de algemene ledenvergadering afgelopen mei hebben we daarom besloten de naam van de vereniging te veranderen; het is nu de ‘Nederlandse Bio­technologie Vereniging’.