Carrière & Opleiding

Tweede editie Career Event KNCV

KNCV, Holland Research School of Molecular Chemistry (HRSMC) en Checkmark houden op donderdag 11 april de tweede editie van het jaarlijkse Career Event op het Science Park in Amsterdam.

Maak kennis met… David Reinhoudt

Afgelopen oktober is tijdens de Avond van de Chemie in Diligentia David Reinhoudt (links op de foto) benoemd tot KNCV-ere­lid. Reinhoudt is voormalig hoogleraar supramoleculaire chemie en technologie aan de Universiteit Twente en was tot 2007 directeur van het Mesa+ Instituut voor Nanotechnologie.

Overwerken is de norm Premium

Een dertiende maand? Die heb je gewoon gewerkt. De gemiddelde werkende Nederlander werkt jaarlijks een maand over en bespaart
zijn werkgever bijna € 3.200 aan salaris. Hoog­opgeleiden gaan daar vaak fors overheen. Ook voor chemici lijkt overwerken vaste prik.

Systeembenadering

We moeten heel zorgvuldig omgaan met positieve discriminatie in de wetenschap, betoogt hoofdredacteur Erwin Boutsma.

De Athena-crisis

Sinds 2015 probeert NWO rolmodellen te creëren voor jonge vrouwelijke chemici om hen te behouden voor de Nederlandse academische wereld. Behouden is hier het sleutelwoord, want Nederland ligt achterop wat betreft genderbalans.

Wat verdien jij? Premium

In vergelijking met 2017 is het optimisme over de economie in de chemie en life sciences toegenomen, blijkt uit het Bèta Salaris Onderzoek 2018. Maar de mate waarin je profiteert, hangt sterk af van je opleidingsniveau.

‘Iets maken wat er nog niet was’ Premium

Soms wil je iets afstoten, soms wil je het juist vastleggen. KNCV Gouden Medaille-winnaar Pascal Jonkheijm bestudeert de chemie tussen biologische materialen en synthetische oppervlakken. ‘Daar zit een flinke component chemische synthese in.’

Bedreigde elementen

Veel chemici houden wel van een feestje, wat onlangs weer bleek tijdens de Avond van de Chemie. Volgend jaar staat er een nieuw jubileum op het programma: in 2019 is het 150 jaar geleden dat Dmitri Mendeleev de periodieke wet gebruikte om de eigenschappen van elementen te corrigeren en nog te ontdekken elementen te voorspellen.