Carrière & Opleiding

Wat verdien jij? Premium

In vergelijking met 2017 is het optimisme over de economie in de chemie en life sciences toegenomen, blijkt uit het Bèta Salaris Onderzoek 2018. Maar de mate waarin je profiteert, hangt sterk af van je opleidingsniveau.

‘Iets maken wat er nog niet was’ Premium

Soms wil je iets afstoten, soms wil je het juist vastleggen. KNCV Gouden Medaille-winnaar Pascal Jonkheijm bestudeert de chemie tussen biologische materialen en synthetische oppervlakken. ‘Daar zit een flinke component chemische synthese in.’

Bedreigde elementen

Veel chemici houden wel van een feestje, wat onlangs weer bleek tijdens de Avond van de Chemie. Volgend jaar staat er een nieuw jubileum op het programma: in 2019 is het 150 jaar geleden dat Dmitri Mendeleev de periodieke wet gebruikte om de eigenschappen van elementen te corrigeren en nog te ontdekken elementen te voorspellen.

Zwarte bladzijden

Ons permanent groeiende besef van hoe de wereld om ons heen in elkaar steekt, is een van de belangrijkste kenmerken die ons onderscheiden van dieren. Die kennis kunnen we inzetten voor zaken die onze levensstandaard verhogen of de wereld een beetje beter maken, maar ook voor – zacht gezegd – moreel aanvechtbare doeleinden.

Kunst en wetenschap

Een halve eeuw geleden hadden we in Nederland de Beeldende Kunstenaars Regeling. Wie zichzelf geloofwaardig kon maken als beeldend kunstenaar, kreeg van de overheid een ruimhartige uitkering in ruil voor een aantal kunstwerken per jaar. Die werden dan opgehangen in overheidsgebouwen of via kunstuitleenprojecten verspreid onder het volk.

Scheikundeles vol variatie Premium

Met een gevarieerde aanpak en veel actuele, maatschappelijk relevante experimenten weten innovatieve scheikundedocenten hun leerlingen op een bijzondere manier te inspireren.

Beurzen voor internationale stages

De Nora Baart Stichting heeft toelages voor een stage in het buitenland verstrekt aan drie studenten.Van links naar rechts: Mariëlle van Grinsven, Floortje van Oosten en Julie Verhoef.