Celbiologie

Eiwit discrimineert (niet)

Voor het eerst is voor een aminozuurtransporteiwit de binding van zowel de L-vorm als de D-vorm van diens aminozuursubstraat gekarakteriseerd. Dat melden onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) in eLife sciences.

Vaccins zonder gif

Fraunhofer-onderzoekers hebben een nieuwe technologie ontwikkeld om snel, reproduceerbaar en zonder het gebruik van chemicaliën vaccins te produceren.

Enzymontwerp gaat digitaal Premium

De tijd van lukraak enzymen muteren en dan maar hopen dat er een actiever en stabieler enzym uitrolt om te gebruiken in de biokatalyse is voorbij. Ontwerpen en screenen met behulp van computeralgoritmes is sneller én effectiever.

De genen waarin alzheimer zit

Voor het eerst zijn de individuele reacties van grote aantallen hersencellen op de ziekte van Alzheimer in kaart gebracht. Er komen onder meer duidelijke verschillen uit tussen mannen en vrouwen, blijkt uit twee recente publicaties.

Twijfel over steriele darm bij geboorte Premium

Ons afweersysteem is helemaal niet zo naïef als we ter wereld komen. Recent Leids onderzoek toont aan dat de darmen van foetussen al afweercellen bevatten. Mogelijk kunnen we in de toekomst die vroege afweer beïnvloeden nog voor we geboren worden.

Bacterieneuzen in beeld in 3D Premium

Ariane Briegel kijkt naar de interacties tussen de macromoleculen die samen de chemische neus van bacteriën vormen. Ze maakt die in intacte cellen zichtbaar met elektronencryotomografie.