Duurzaamheid & Energie

Publiceren op het hbo Premium

Wetenschappelijke publicaties van hogescholen kom je niet vaak tegen. Toch was Vincent Voet van de NHL Stenden Hogeschool in februari eerste auteur van een publicatie. ‘Wij willen onze kennis delen.’

Tachtig is prachtig

Onlangs hoorde ik de eigenaar van een klein ingenieursbureau mopperen over broodroof. Als alternatief voor een PhD bieden technische universiteiten tweejarige ontwerpersopleidingen aan, die voor de helft bestaan uit een praktijkstage.

Organische zonnecel telt mee Premium

De hype rond blitse perovskietzonnecellen raast nog altijd voort. Intussen zoeken chemici en fysici de grenzen op van organische combinaties om de efficiëntie tot futuristische waardes op te krikken. Of de vertrouwde siliciumpanelen daarmee van hun troon te stoten zijn, valt nog te bezien.

Bioplastic uit rioolwater veelbelovend Premium

Vijf Nederlandse waterschappen willen een fabriek gaan bouwen die bacterievet uit rioolwater omzet in bioplastic korreltjes. Als de extractie en de verwerking iets goedkoper worden, kan bioplastic uit afvalstromen het laboratorium ontgroeien.

Schiphol doet stof opwaaien Premium

Groei van Schiphol is slecht voor gezondheid en milieu, toont epidemiologisch onderzoek aan. Maar hoe sterk is dat effect? En hoe veranderen de concentraties fijnstof en CO2 in de atmosfeer als Schiphol uitbreidt?

Bacteriën onder spanning Premium

Zet microbiële brandstofcellen onder spanning en je kunt er meer dan alleen elektriciteit mee maken, en dat op basis van overtollige grondstoffen als afvalwater of zelfs CO2.

Impact

Eind dit jaar wil ik het vliegtuig pakken naar Vancouver, Canada. Een fantastisch vooruitzicht en tegelijkertijd knaagt er iets: de bijbehorende hoeveelheid CO2-uitstoot van ruim 2.000 kg.