Duurzaamheid & Energie

Koeltoren wordt drinkwaterfabriek

Met tienduizend volt en een voorraad metaalgaas kun je de waterdamp, die uit koeltorens komt, efficiënt omzetten in drinkwater.  Mooi meegenomen in tijden van watertekort, stellen MIT-onderzoekers Maher Damak en Kripa Varanasi.

Van koffiedik tot zwam

Michiel de Groot kweekt oesterzwammen op lokaal verzameld koffiedik. Met zijn start-up Fryslân Fungies won hij de Van Hall Larenstein Golden Globes 2018.

Tips, juni 2018 Premium

Speciaal voor de maakindustrie hebben het Nederlandse ministerie van Economische Zaken en de brancheclubs Metaalunie en FME een grondstoffenscanner laten maken, op basis van data uit de koker van onderzoeksinstelling TNO.

BioscienZ spaart koe en kip Premium

Start-up BioscienZ gaat met schimmels vleesvervangers maken uit aardappelresten in plaats van soja. De subsidie voor een proef­fabriek is binnen. ‘Zolang je maar koolhydraten hebt.’

Hoe lama’s meeldauw temmen

Landbouwers wachten vol ongeduld op biologische gewasbescher­mingsmiddelen die even effectief zijn als hun chemische verwanten om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar biologisch geteelde gewassen. Drie innovatieve Vlaamse bedrijven geven een kijkje in de toekomst van de biologische gewasbescherming.

Kunstmest voor fijnproevers

Om onkruid te weren moet je je gewassen genetisch zó modificeren dat ze als enigen een afwijkend type kunstmest lusten. Werkt veel beter dan landbouwgif, beloven Keerti Rathore en collega’s van Texas A&M University.