Fysische chemie & Spectroscopie

Schakelaar ziet het licht

Combineer thio-indigo- en azabenzeengroepen tot iminothioindoxyl en je krijgt een moleculaire schakelaar die je met zichtbaar licht aan en uit kunt zetten, en dat ook nog in water. Dat publiceerde een internationaal onderzoeksconsortium in Nature Communications.

Katalysatoren aan het werk zien Premium

NAP-XPS-spectroscopie kost een hoop, maar dan heb je ook wat. In Eindhoven brengen ze er de chemische samenstelling mee in kaart van katalysator­opper­vlakken in actie.

Meten tot in detail Premium

Voor het eerst kun je met twee verschillende Ramanspectroscopietechnieken zowel strekbewegingen op Ångströmschaal als individuele moleculen in biologische systemen analyseren. ‘Er bestaat nog geen theorie voor onze observaties.’

Magnetisch molecuul maakt spin zichtbaar

Monteer een magnetisch nikkelcomplex op een zilveroppervlak en eenzelfde complex op de punt van een scanning probe-microscoop en je kunt plaatjes maken van hun spininteracties. Dat schrijven Gregory Czap, Wilson Ho en collega’s in Science.

Ontaarde moleculen

Science meldt de eerste geslaagde poging om moleculen een ontaard Fermi-gas te laten vormen, waarin kwantumeffecten het gebruikelijke deeltjesgedrag overheersen.