Geneeskunde & Immunologie

Malariaparfum lokt mug

Muggen steken sommige mensen vaker dan anderen. Malariapatiënten trekken nog meer muggen aan. Dit komt doordat de malariaparasiet de productie van mug-aantrekkende geuren opvoert, meldt PNAS.

Fascinerend en grappig

De met Engelse humor doorspekte geschiedenis van de ontdekking van ons immuunsysteem kan zich meten met de top van de populair-wetenschappelijke literatuur.

Antibiotica in het nauw Premium

Resistente bacteriën eisen steeds meer levens. En hoewel veel wetenschappers zoeken naar alternatieven, zijn er twijfels of die op tijd op de markt zullen komen.

Minidarmpjes als proefkonijn

Onderzoekers zetten minidarmpjes in om nieuwe medicijnen te vinden voor taaislijmziekte. Hierbij richten ze zich vooral op zeldzame mutaties. ‘De impact van dit project kan fantastisch zijn.’

‘Noem het niet experimenteren’ Premium

Kanker behandelen met patiënteigen, in het lab opgewerkte witte bloedcellen. Dat doet Jolanda de Vries bij het Radboudumc in Nijmegen. De behandeling staat nog te boek als experimenteel, maar wordt al wel vergoed vanuit het basispakket.

Knipt CRISPR-Cas kriskras? Premium

Gentechnologie CRISPR-Cas is een bejubelde techniek waarmee je genen snel en nauw­keurig kunt aanpassen. Toch heeft die nauwkeurigheid grenzen. Hoe laat je CRISPR-Cas alleen op de beoogde plek knippen?