Milieu

Goede vraag: is het slimmer om methaan af te vangen dan CO2?

Onderzoekers van Stanford doen een opmerkelijke suggestie om klimaatopwarming te beperken: meer CO2 in de atmosfeer brengen. Hun redenering: methaan heeft een tientallen malen sterker opwarmend effect dan CO2. Als je dus methaan uit de lucht filtert en omzet in CO2 behaal je enorme klimaatwinst. Hoe kansrijk is dit idee?

Vaccins zonder gif

Fraunhofer-onderzoekers hebben een nieuwe technologie ontwikkeld om snel, reproduceerbaar en zonder het gebruik van chemicaliën vaccins te produceren.

Wat doet microplastic in ons lichaam?

Een onderzoeksprogramma van ZonMw gaat de gezondheidseffecten van het plastic fijnstof dat we dagelijks inademen en doorslikken in kaart brengen. De enorme diversiteit stelt onderzoekers voor grote analytische uitdagingen.

Wanneer breekt waterstof door? Premium

Voor de overgang naar duurzame energie lijkt groene waterstof een essentiële schakel. In onder meer Eindhoven, Leuven, Petten en Delft werken onderzoekers aan opschaling en efficiëntieverbetering.

Sojavervanger uit de vijver

Eendenkroos groeit razendsnel en is eiwitrijk. Daarom is het een goed, duurzaam alternatief voor soja, denken onderzoekers en ondernemers. Zeker als je het kweekt op het mestoverschot.

Stoppen met blokdenken Premium

CO2 is hét symbool van de klimaatverandering. Alle maatregelen lijken rond dit kleine molecuul te draaien. Energie-expert Martien Visser legt uit voor welke denkfouten je moet waken om een gedegen klimaatbeleid te realiseren.