Voeding

BioscienZ spaart koe en kip Premium

Start-up BioscienZ gaat met schimmels vleesvervangers maken uit aardappelresten in plaats van soja. De subsidie voor een proef­fabriek is binnen. ‘Zolang je maar koolhydraten hebt.’

Hoe lama’s meeldauw temmen

Landbouwers wachten vol ongeduld op biologische gewasbescher­mingsmiddelen die even effectief zijn als hun chemische verwanten om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar biologisch geteelde gewassen. Drie innovatieve Vlaamse bedrijven geven een kijkje in de toekomst van de biologische gewasbescherming.

Kunstmest voor fijnproevers

Om onkruid te weren moet je je gewassen genetisch zó modificeren dat ze als enigen een afwijkend type kunstmest lusten. Werkt veel beter dan landbouwgif, beloven Keerti Rathore en collega’s van Texas A&M University.

Tips, mei 2018 Premium

Op 26, 27 en 28 mei staat de binnenstad van Brugge in het teken van vlas als duurzaam streekproduct.

In dubio over mengseltoxiciteit Premium

Dagelijks komen we via ons voedsel, onze adem en huid in aanraking met talloze stoffen. Wat is er bekend van het gecombineerde toxicologische effect op onze gezondheid?

Rikilt als hoeder Europa Premium

Rikilt Wageningen University & Research is sinds 1 maart het nieuwe Europese referentielaboratorium voor giftige plantstoffen en schimmelgiffen in voedingsmiddelen en diervoeding.