Verenigingen

H.G.K. Westenbrinkprijs 2016-2017

NVBMB |
Carrière & Opleiding, Celbiologie, Microbiologie

Lotteke Swier schreef het beste biochemische proefschrift van het jaar.

Tijdens het najaarscongres van de NVBMB is de H.G.K. Westenbrinkprijs 2016-2017 uitgereikt aan Lotteke Swier voor haar proefschrift On the transport mechanism of energy-coupling factor transporters (promotors: Dirk Slotboom en Berend Poolman, RUG).

Swiers proefschrift omhelst een zeer veelzijdige studie naar het werkingsmechanisme van de ECF-transporters, die behoren tot de grote familie van ABC-transporters. Zij heeft voor het eerst de kristalstructuren van een membraangebonden ECF-transporter zonder en met een vitaminesubstraat bepaald. Hiermee ontrafelde zij het zeer complexe transportmechanisme. Tevens heeft zij, op basis van de kristalstructuren, een serie gemodificeerde vitamines ontworpen en gesynthetiseerd, die als remstof fungeren, en daarmee mogelijk tot nieuwe antibiotica kunnen leiden.

De jury, onder voorzitterschap van hoogleraar Saskia van der Vies, was onder de indruk van de veelheid aan disciplines die Swier beheerst, zowel de biochemie, organische chemie als structuurbiologie. Ook prezen ze de technische en wetenschappelijke hoge kwaliteit van het onderzoek. Uitreiking van de H.G.K. Westenbrinkprijs vindt ieder jaar plaats door de aan de NVBMB gelieerde Stichting Stimulering Biochemie Nederland, voor het beste proefschrift in de biochemie en moleculaire biologie van het voorgaande academische jaar.