Verenigingen

Innovaties in het bedrijfsleven

KNCV |
(Bio)procestechnologie, Beleid & Bedrijfsvoering, Materialen & Coatings, R&D & Octrooien

Tijdens de Avond van de Chemie kijken wij naast academisch onderzoek ook graag naar spannende ontwikkelingen in het bedrijfsleven. Vandaar de tweede spreker: Tom van Aken, ceo van Avantium.

Waar is Avantium mee bezig?

‘Van oorsprong is Avantium een katalysatorontwikkelingsbedrijf en dat zijn we nog steeds, maar inmiddels ontwikkelen we ook onze eigen groene technologieën. We zijn bezig met de productie van biobased FDCA en PEF. Veel mensen kennen wel de PEF-flessen die we samen ontwikkelen met bedrijven als Coca Cola en Danone. In 2005 hebben we die belangrijke koerswijziging ingezet, waarbij we hernieuwbare grondstoffen – zoals planten of CO2 – gebruiken om chemicaliën en plastics te ontwikkelen.’

Waarom die koerswijziging?

‘We lieten kansen liggen door ons te beperken tot het leveren van R&D-diensten en apparatuur. Je klanten dragen het risico, maar krijgen ook de uitkomsten van het onderzoek, wat van enorme waarde kan zijn. Als je zelf onderzoek doet, loop je meer risico’s, maar heb je de controle over de opgeleverde waarde.

Aangezien we niet met onze eigen klanten wilden concurreren, vielen fossiele brandstoffen af. Toen hebben we ons verdiept in groene chemie. Wij dachten eerst vanuit de eindigheid van fossiele grondstoffen en het opzetten van een bedrijf dat commercieel bestaansrecht heeft. Recenter is meer aandacht gekomen voor circulair denken met alle publiciteit over plastics. Nu merken wij dat veel jongeren juist bij ons willen komen werken vanwege die duurzaamheid en het innovatieve aspect.’

Wat zal de toekomst nog brengen?

‘Veel, we zijn er namelijk nog niet. Het ultieme bewijs dat wij succesvol zijn geweest, is pas geleverd als onze technologieën industrieel en commercieel toepassing vinden. Bijvoorbeeld als PEF-flessen terug te zien zijn in de schappen van de supermarkt. Dan is de missie geslaagd.’

Wat kunnen we op 3 oktober verwachten?

‘Een eerlijk verhaal over hoe Avantium zich heeft ontwikkeld van een tech-start-up naar een bedrijf met enorme ambities in de groene chemie. Daarbij kijk ik ook vooruit en laat ik zien welke technologische innovatie hieraan ten grondslag ligt.’

Frank Sekeris

Kaarten zijn verkrijgbaar via kncv.nl/avondvandechemie.