Verenigingen

Maak kennis met… David Reinhoudt

KNCV |
Carrière & Opleiding

Afgelopen oktober is tijdens de Avond van de Chemie in Diligentia David Reinhoudt (links op de foto) benoemd tot KNCV-ere­lid. Reinhoudt is voormalig hoogleraar supramoleculaire chemie en technologie aan de Universiteit Twente en was tot 2007 directeur van het Mesa+ Instituut voor Nanotechnologie.

Waarom denk je dat mensen vinden dat je erelid moest worden?

‘De reden dat ik het erelidmaatschap heb gekregen, is dat ik de eerste chemicus was die aan supramoleculaire chemie en nanotechnologie ging werken in Nederland. Ik ben veertig jaar hoogleraar geweest. Aan Universiteit Twente begon ik in 1975 en ik werd er in 1978 hoogleraar. Ook ben ik aan het eind van mijn carrière nog enkele jaren in Nijmegen actief geweest, waar ik op mijn 70ste nog opnieuw werd benoemd tot hoogleraar. Ik heb in mijn loopbaan ook heel veel chemici mogen opleiden.’

Waar ben je zelf het meest trots op?

‘Het is heel leuk dat het vakgebied supramoleculaire chemie zo’n grote ontwikkeling heeft doorgemaakt. Toen ik hiermee begon, was er wereldwijd slechts een handjevol mensen mee bezig, onder wie ik: eerst op het Koninklijke Shell Laboratorium en vanaf 1978 vanuit Twente. In de loop van de jaren zijn hier bij Nijmegen (Roeland Nolte), Groningen (Ben Feringa) en Eindhoven (Bert Meijer) groepen bijgekomen: het zogeheten Gouden Kwartet. Zij zijn inmiddels allen erelid van de KNCV.’

Wat kunnen we nog van je verwachten?

‘Niet zoveel…ik ben nu helemaal de chemie uit. De laatste jaren heb ik nog wel een aantal taken gedaan, maar nu ben ik echt aan het genieten van mijn pensioen. Ik volg nog wel de ontwikkelingen van het chemische werkveld uiteraard. Maar als je oordelen gaat vellen over nieuwe publicaties, dan dien je er helemaal in te zitten.’

Wat is de grootste uitdaging voor de chemie in de komende jaren?

‘Een van de uitdagingen is dat je met individuele moleculen experimenten kunt doen. Daarom ben ik met nanotechnologie begonnen. Als ik nu opnieuw mocht beginnen, dan zou ik hier mijn energie in stoppen. Een van mijn promovendi, Wilhelm Huck, houdt zich als hoogleraar in Nijmegen bezig met complexiteit van en interactie met moleculen. Hoe bestudeer je complexiteit? Dat vind ik erg interessant.’

Wat weten onze leden nog niet over jou?

‘Na mijn geleidelijke pensionering ben ik begonnen met golf. Jaarlijks spelen Roeland Nolte, Jan Reedijk en ik een onderling toernooitje. Wie dat meestal wint? Dat laat ik in het midden…’