Verenigingen
Maak kennis met… Marcel Eleveld

KNCV |
Carrière & Opleiding, Celbiologie, Genetica & Sequencing

In deze rubriek stellen wij maandelijks een KNCV-lid voor. Deze keer is dat Marcel Eleveld.

Stel jezelf voor…

‘Ik ben Marcel Eleveld en ik kom uit Den Haag. Tijdens mijn studie in Groningen leerde ik het onderzoek van Sijbren Otto naar de oorsprong van het leven kennen, en nu promoveer ik in die groep. Ik vind de oorsprong van het leven een fascinerend vraagstuk en praat er zo veel mogelijk over met anderen. Daarom deed ik mee aan Famelab, een competitie waarbij onderzoekers in drie minuten wetenschap simpel moeten uitleggen.
Ik won de Groningse voorronde en tijdens de nationale finale in Utrecht wist ik de publieksprijs in de wacht te slepen. Ik mocht hierdoor een TEDx-talk opnemen, dat was een heel mooie ervaring.’

Waar werk je nu aan?

‘Volgens een theorie over het ontstaan van leven was ooit al het leven gebaseerd op RNA. RNA-monomeren kunnen op verschillende manieren reageren tot RNA-polymeren. In ons lichaam zit al het RNA op dezelfde manier aan elkaar, maar zonder enzymen reageert maar twee derde van de monomeren op de juiste manier. Wij proberen om die foute verbindingen selectief weer af te breken, zodat je uiteindelijk alleen de juiste verbindingen overhoudt. Dit lukt nog niet zo goed, want de monomeren reageren niet makkelijk, maar ik ben ervan overtuigd dat het kan werken.’

Wat is de grootste uitdaging voor de chemie in de komende 5 jaar?

‘Het zou mooi zijn om systemen die biologische functies nabootsen beter te kunnen voorspellen. Als we nu de natuur nabootsen met chemische bouwstenen is het vaak een kwestie van trial-and-error. We kunnen dit soort systemen veel efficiënter ontwerpen als we van tevoren weten wat werkt of waar we moeten zoeken.’

Wie bewonder je?

‘Ik kijk erg op naar hoogleraar John Sutherland uit Cam­bridge. Hij werkt aan prebiotische chemie, dus hij gebruikt alleen scheikunde waarvan hij kan aantonen dat ze aanwezig kon zijn op de prebiotische aarde. Ik vind het fascinerend hoeveel prachtige chemie hij ondanks deze beperkingen ontwikkelt.
Daarnaast bewonder ik Freek Vonk. Hij is gepromoveerd en heeft veel inhoudelijke kennis, maar door zijn enthousiasme weet hij dat steengoed aan de man te brengen. Als ik nu zou kunnen tekenen om Freek Vonk van de chemie te worden, zou ik het zeker doen.’

Wat weten onze lezers nog niet van jou?

‘Ik brouw sinds kort speciaalbier. Dat is eigenlijk toegepaste chemie, heel leuk. Ook hou ik van bordspellen, en dan vooral het ontrafelen hoe een nieuw spel precies werkt en dat weer aan anderen uitleggen.’

Renée Moezelaar

Heb je interesse om jezelf voor te stellen aan onze lezers? Stuur dan een mail naar Frank Sekeris (fsekeris@kncv.nl) onder vermelding van ‘Maak kennis met…’.

Famelab

Ook een keer een kijkje nemen bij Famelab? De nationale vindt plaats op 9 mei in Tivoli Vredenburg, Utrecht. Kijk voor meer informatie op www.britishcouncil.nl/famelab.