Verenigingen

Maak kennis met… Tati Fernández Ibáñez

Frank Sekeris |
Carrière & Opleiding, Organische chemie

In deze rubriek stellen wij maandelijks een KNCV-lid voor.

Stel jezelf voor…

‘Mijn naam is eigenlijk Maria Angeles Fernández Ibáñez, maar iedereen noemt me Tati. Zo noemde ik mezelf als heel klein meisje en dat is zo gebleven. Ik ben synthetisch organisch chemicus en ik werk aan de Universiteit van Amsterdam als universitair hoofddocent.

Ik ben afkomstig uit Spanje en heb mijn opleiding gevolgd aan de universiteit van Ma­drid. Als postdoc ben ik terechtgekomen in Groningen in de groep van Ben Feringa. Hierna ben ik een korte tijd in Madrid gaan werken. Vanwege de grotere kansen voor jonge wetenschappers ben ik teruggekeerd naar Nederland.’

Waar werk je (momenteel) aan?

‘Ik maak organische moleculen. Die zijn aanwezig in alles: in materialen, in medicijnen, overal. Het productieproces duurt echter vrij lang en daarbij produceren we veel afval. Mijn onderzoek houdt zich bezig met de reactietijd inkorten en de hoeveelheid afval reduceren bij de synthese van nuttige moleculen voor de samen­leving.

Moleculen opbouwen komt neer op de benodigde onderdelen samenvoegen. Ik probeer hierin het aantal stappen te verminderen, waardoor we ook de hoeveelheid afval verkleinen.’

Wat is de grootste uitdaging voor de chemie in de komende vijf jaar?

‘Het grootste probleem is zonder twijfel de opwarming van de aarde. Chemici spelen een grote rol in de zoektocht naar oplossingen voor dit probleem, bijvoorbeeld door CO2 te reduceren of nieuwe manieren te vinden om dit te gebruiken. Dit is écht onze belangrijkste taak.

Daarnaast zijn er nog tal van andere zaken waarbij de chemie een belangrijke rol speelt of kan spelen, zoals nieuwe medicijnen maken voor momenteel onbehandelbare ziektes of zorgen voor betere oogsten door planten te beschermen.’

Wie bewonder je?

‘Binnen de chemie is dat mijn voormalig begeleider: Ben Feringa. Hij is een rolmodel voor mij. De manier waarop hij wetenschap beleeft en zijn hele groep inspireert is indrukwekkend en bewonderenswaardig.

Buiten de chemie is dat natuurlijk mijn moeder. Een werkende vrouw met vier kinderen is altijd heel bijzonder.’

Wat weten onze lezers niet over jou?

‘Ik duik graag. Vroeger heb ik veel gedoken in Spanje op verschillende locaties, maar ook in Florida heb ik gedoken. Sinds ik kinderen heb, is duiken op een laag pitje komen te staan. Als ze wat ouder zijn, kan ik het weer oppakken en met mijn kinderen gaan duiken.’

Heb je interesse om jezelf voor te stellen aan onze lezers? Stuur dan een mail naar Frank Sekeris (fsekeris@kncv.nl) onder vermelding van ‘Maak kennis met…’.