Verenigingen

Maak kennis met… Timothy Noël

KNCV |
(Bio)procestechnologie, Carrière & Opleiding, Duurzaamheid & Energie, Organische chemie

In deze rubriek stellen wij maandelijks een KNCV-lid voor.

Stel jezelf voor…

‘Mijn naam is Timothy Noël, ik ben geboren in België en heb daar ook gestudeerd en mijn PhD behaald. Tijdens mijn postdoc aan MIT kwam ik in aanraking met flowchemie en dat was eigenlijk liefde op het eerste gezicht. Vanuit mijn master ben ik een chemisch ingenieur, maar vanuit mijn PhD meer een organisch syntheticus. Die twee combineer ik in flowchemie.

Sinds 2012 werk ik bij de Technische Universiteit Eindhoven, momenteel als universitair hoofddocent met een eigen onderzoeksgroep. Hier is onze uiteindelijke droom om een volledige chemische fabriek te kunnen maken die op duurzame energie werkt.’

Waar werk je (momenteel) aan?

‘Om die droom te realiseren, creëren we nieuwe reacties die worden gedreven door licht en elektriciteit. Daarbij gebruiken we micro-reactoren. Dit zijn heel dunne capillairen waar we de reactanten doorheen pompen. Door die dunne stroom kunnen lichtstralen goed het reactiemengsel bereiken. Het is eigenlijk een vergroting van het oppervlak.

Met dit soort micro-reactoren willen we reacties die in klassieke batchreactoren heel moeilijk zijn een technologische versterking geven, waardoor ze veel vlotter verlopen. Het is een slimme combinatie van chemie en technologie. We zijn onder meer bezig met een artificieel blad dat zonne-energie gebruikt om reacties aan te sturen voor medicijnproductie.’

Wat is de grootste uitdaging voor de chemie in de komende vijf jaar?

‘De chemie heeft niet de meest rooskleurige reputatie. Het zou mooi zijn als mensen eens positiever naar chemie kijken. Daar probeer ik me ook zelf voor in te zetten, met onder andere Twitter en een TED talk over de Sunny Side of Chemistry.

Er zijn zeker mogelijkheden om het imago van chemie te veranderen. We moeten er in elk geval op hameren dat chemie niet noodzakelijk vervuilend hoeft te zijn, denk bijvoorbeeld aan circulaire chemie en duurzame processen.’

Wie bewonder je?

‘Mensen die gepassioneerd zijn, of dat nu sporters, topkoks of wetenschappers zijn. Olympische sporters trainen hard en leven echt naar dat ene moment toe. Ook koks in sterrenrestaurants zijn constant bezig en moeten ongelofelijk hard werken. Mensen die al die investeringen en opofferingen doen, die bewonder ik.’

Wat weten onze lezers niet over jou?

‘Strips lezen is wel een passie van mij, mijn favoriet op dit moment is The Walking Dead. Maar ook een aantal verhalen van Kuifje kan ik altijd blijven herlezen, daar kan ik me echt mee ontspannen.’

Hanneke Reinders

Heb je interesse om jezelf voor te stellen aan onze lezers? Stuur dan een mail naar Hanneke Reinders, hreinders@kncv.nl, onder vermelding van ‘Maak kennis met…’.