Verenigingen

Maak kennis met... Matthias Bickelhaupt

Frank Sekeris |
Carrière & Opleiding, Computational chemistry

In deze rubriek stellen wij maandelijks een KNCV-lid voor.

Stel jezelf voor...

‘Mijn naam is Matthias Bickelhaupt en ik woon in Uithoorn. Ik ben Duits, maar ik ben geboren in Amstelveen. Chemie is mij met de paplepel ingegoten, mijn vader was organisch chemicus. Inmiddels ben ik werkzaam als hoogleraar theoretische chemie bij de Vrije Universiteit in Amsterdam en bijzonder hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Mijn doel is om chemie te begrijpen. Geheimen ontfutselen aan de natuur, dat vind ik fascinerend. Vooral het verbinden van moleculaire eigenschappen en processen met de onderliggende natuurkundige theorie, en eenheid scheppen in schijnbaar niet gerelateerde verschijnselen uit verschillende gebieden van de scheikunde.’

Waar werk je momenteel aan?

‘Mijn onderzoek bestaat uit meerdere projecten waarin we de stap maken van begrijpen naar design. Wij werken aan beredeneerd ontwikkelen in tegenstelling tot trial and error. Dat is ontzettend lastig, aangezien subtiele effecten grote gevolgen hebben op macroscopische schaal. Ik doe dat zowel in puur theoretische projecten, maar ook in samenwerking met collega’s in de experimentele chemie.’

‘Daarnaast ben ik betroken bij de oprichting van de nieuwe KNCV-sectie Computationele en Theoretische Chemie (CTC). De gemeenschap van computationele en theoretische chemici in Nederland is sterk, maar onvoldoende zichtbaar. CTC wil hier verandering in brengen door precies dit gat in de markt te vullen. Kijk voor meer informatie op ctc.kncv.nl.’

Wat is de grootste uitdaging voor de chemie in de komende vijf jaar?

‘Vanuit mijn perspectief is dat het bereiken van werkelijk rationeel design in de chemie. Maar dat is niet alleen een uitdaging voor de komende vijf jaar, maar eerder voor de komende vijf decennia.’

Wie bewonder je en waarom?

‘Dan moet ik toch in eerste instantie denken aan mijn leermeesters uit het verleden, onder wie Evert Jan Baerends en Nico Nibbering. Maar ook vele anderen, zoals de mentoren uit mijn postdoctijd: Roald Hoffmann, Tom Ziegler en Paul von Ragué Schleyer.’

Wat weten onze lezers niet over jou?

‘Een passie waar ik gelukkig nog tijd voor kan nemen, is lezen. Ik geniet van boeken van bijvoorbeeld Kafka, Daisne, Mulisch en Hesse. Van laatstgenoemde heb ik net Das Glasperlenspiel gelezen, fantastisch! Koken en tuinieren doe ik ook graag. Met mijn gezin geniet ik enorm van onze Duitse lasagne: een soort Zuid-Duits noedelgerecht op zijn Italiaans.’

Aan wie wil je het stokje overdragen?

‘Ik geef het stokje door aan dr. Marcel Schreuder Goedheijt van AkzoNobel.’

Heb je interesse om jezelf voor te stellen aan onze lezers? Stuur dan een mail naar Frank Sekeris onder vermelding van ‘Maak kennis met…’.