Verenigingen

Nieuw podium: Eye-Openers

KNCV |

De KNCV zet wetenschappers en hun verhaal voor het voetlicht.

In de wetenschap, en zeker ook specifiek in de chemie, zijn veel mooie, inspirerende verhalen te vertellen. Maar die verhalen bereiken lang niet altijd het grote publiek. Daarom heeft de KNCV Eye-openers opgericht: een podium voor veelbelovende jonge weten­schappers.

Die wetenschappers leggen in één minuut uit wat ze bezighoudt, wat ze fascineert en waarnaar ze op zoek zijn. Bondig, prikkelend, visueel en kort door de bocht. De filmpjes zijn bedoeld voor mensen met een brede interesse in wetenschap, die natuurlijk best weten dat het complete verhaal wat genuanceerder ligt.

Ook meedoen?

Afgelopen december hebben wij het Eye-openers initiatief en de bijbehorende site www.eye-openers.nl officieel geopend tijdens CHAINS. De bezoekers kregen een inkijkje in de inspirerende verhalen en konden zich opgeven om zelf een Eye-opener te worden. Want we zijn altijd op zoek naar nieuw talent! Dus doe je zelf ook interessant onderzoek en wil je je verhaal met een groot publiek delen? Neem contact op voor meer informatie via info@eye-openers.nl of het contactformulier op de website en we komen zo snel mogelijk bij je terug.
Ben je benieuwd waar de verhalen over gaan? Lees hieronder wat voorproefjes.

De grens tussen leven en dode materialen vervagen

Peter Korevaar, Radboud Universiteit Nijmegen
De materialen die we nu gebruiken, kunnen maar één ding, maar in de natuur gaat dat heel anders. Bomen en planten passen zich constant aan en reageren op hun omgeving, omdat hun chemische samenstelling zo in elkaar zit dat ze dit kunnen. Peter Korevaar wil het geheim achter die flexibiliteit ontrafelen en toepassen in slimme materialen.

‘Waarom ik moleculen opsluit in een kooi?’

Anne Jans, Universiteit van Amsterdam
Moleculen zijn eigenlijk net mensen. Als je ze met veel tegelijk in een kleine, gezellige ruimte zoals een café stopt, reageren ze heel anders dan als ze veel ruimte hebben, bijvoorbeeld in een kille lege sporthal. Anne Jans maakt hier gebruik van, en stopt moleculen in moleculaire kooien. Hiermee hoopt ze nieuwe reacties mogelijk te maken.

Renée Moezelaar