Verenigingen

Opening Jaar van het Periodiek Systeem

Frank Sekeris |
Carrière & Opleiding

Jaar van het Periodiek Systeem geopend met Nederlands tintje.

Helium, neodymium, barium en nog 115 andere elementen vormen samen het periodiek systeem der chemische elementen. Zoals inmiddels bekend, is 2019 uitgeroepen tot International Year of the Periodic Table of Chemical Elements (IYPT2019) door de Verenigde Naties op aandragen van onder andere IUPAC, UNESCO en de Russische Chemische Vereniging. Op 29 januari vond de officiële openingsceremonie plaats in het hoofdkwartier van UNESCO in Parijs.

Ware held

Aan de openingsceremonie zat een Nederlands tintje. Zo waren Jan Reedijk en Frank Sekeris betrokken bij de organisatie als co-chair en managing assistant van de managementcommissie en betraden zowel Ewine van Dishoeck als Ben Feringa namens de wetenschappelijke wereld het podium. Van Dishoeck sprak over de oorsprong van de elementen en Feringa over de toekomst. De Nobel-laureaat noemde Mendeleev een ware held van de chemie. ‘Chemici kennen een universele taal van elementen en moleculen, waardoor internationale samenwerking mogelijk is. Wij kennen geen grenzen.’

Andere sprekers tijdens de openingsceremonie waren onder meer Audrey Azoulay (DG UNESCO), Yuri Oganessian (naamgever van element 118), Martyn Poliakoff (Periodic Table of Videos) en verschillende politici, onder wie een Franse en een Russische minister.

De gehele openingsceremonie is terug te zien via iypt2019.org/opening-ceremony. De openingsceremonie vormde het startschot van de wereldwijde vieringen. Gedurende het hele jaar vinden verschillende evenementen en competities plaats, waaronder de sluitingsceremonie in Japan op 5 december.

Kijk voor meer informatie op iypt2019.org.