Verenigingen

De docent en de leerling

KNCV | donderdag 12 maart 2020

Als je aan een chemicus vraagt waar de keuze voor chemie vandaan komt, wordt bijna altijd verwezen naar ‘die docent op de middelbare school’. Het aanstekelijke enthousiasme, de duidelijke uitleg, de inspirerende voorbeelden.

In 2017 won de toen zeventienjarige Helen Zegelaar uit Heerlen de Nationale Scheikunde Olympiade, een jaarlijkse wedstrijd voor alle havo- en vwo-scholieren met scheikunde in het profiel. De gymnasiumscholiere van het Bernardinuscollege vertegenwoordigde Nederland vervolgens op de 49ste International Chemistry Olympiad in Bangkok. ‘Het was al snel duidelijk dat Helen een groot talent was’, vertelt Arjan van Dreumel, destijds haar scheikundedocent en begeleider op het Bernardinuscollege in Heerlen. ‘Ook in haar vijfde jaar deed ze al mee met de OIympiade en eindigde toen in de top twintig.’

Van Dreumel had ooit een commerciële functie in een chemisch bedrijf maar werkt inmiddels al bijna 21 jaar in het onderwijs. Veel van zijn leerlingen zijn doorgedrongen tot finales van olympiades en hebben gekozen voor een vervolgopleiding in de scheikunde. Het Bernardinuscollege heeft hij inmiddels verruild voor het Libanon Lyceum Rotterdam, ‘iets meer in de buurt van de familie’. Net als op de vorige school doet hij ook op het Libanon lyceum met de hele klas mee met de Olympiade. ‘Het is een hele goede training voor het eindexamen. Door mee te doen krijg je een indruk wat je al goed doet en waar je nog kunt verbeteren. Bovendien draagt het bij aan het zelfvertrouwen, ook als je maar 30 % scoort is het al best goed en als je wilt presteren dan is dit een manier om te laten zien wat je kan.’

Voor Helen heeft de vliegende start inmiddels een mooi vervolg gekregen. Na het afronden van haar eindexamen (summa cum laude), ging ze op zoek naar een vervolgopleiding. ‘Iets in de moleculaire life sciences, maar dan liefst zonder plantjes’ zo omschrijft ze haar zoekprofiel. Ze kwam terecht op de Radboud Universiteit in Nijmegen waar ze nu stage loopt bij Biophysical Chemistry en volgend jaar begint aan haar master chemistry of life.

Jan-Willem Toering
De KNCV organiseert regelmatig informatie-bijeenkomsten voor zij-instromers die een stap naar het onderwijs overwegen als scheikundedocent. Kijk voor meer informatie op kncv.nl/onderwijs
KNCV

Logo KNCV

De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV) vergroot de (vak)kennis van leden, bevordert de contacten tussen leden en behartigt hun belangen in hun werkveld en richting politiek en overheid. Werk, Onderwijs en Maatschappij zijn de speerpunten van het beleid. Ook maakt de KNCV zich hard voor de beeldvorming van de chemie buiten de vereniging.

NVBMB

Logo NBVME

De Nederlandse Vereniging voor Biochemici en Moleculair Biologen (NVBMB) is opgericht in 1927 en vertegenwoordigt de belangen van studenten en professionals in deze vakgebieden. De vereniging heeft tot doel het veld van biochemie en moleculaire biologie te stimuleren. 

NBV

Logo NBV

De Nederlandse Biotechnologische Vereniging (NBV) is dé beroepsvereniging van professionals werkzaam in de toegepaste life sciences. De NBV wil professionele activiteiten en maatschappelijk verantwoorde beroepsuitoefening stimuleren. Daarnaast draagt de NBV bij aan een evenwichtige informatievoorziening over nut, belang en maatschappelijke betekenis van de biotechnologie.

Jong KNCV zoekt versterking!

Ben je lid van de KNCV en wil jij je professionele netwerk uitbreiden? Wil je samen met andere jonge chemici de KNCV vertegenwoordigen bij bedrijven en onderwijs­instellingen? Neem jij initiatief en bezit jij over organisatietalent? Dan is Jong KNCV op zoek naar jou! Mail je vragen of je sollicitatie naar ons!