Verenigingen

Derde Nationaal Chemisch Erfgoed

KNCV | donderdag 7 mei 2020

In 2018 zijn de Chemie Historische Groep en de KNCV begonnen met het benoemen van Nationaal Chemisch Erfgoed.

Nederland kent een rijke chemische historie, met veel Nobelprijs­winnaars en kwalitatief hoogstaand onderzoek. Veel locaties in Nederland kennen dan ook een bijzondere chemische geschiedenis. Het zou zonde zijn om dit verleden uit het oog te verliezen.

De Chemie Historische Groep en de KNCV zijn in 2018, in navolging van internationale zusterverenigingen, begonnen met het benoemen van Nationaal Chemisch Erfgoed.

Het eerste jaar viel de eer te beurt aan de Ovale Zaal met de Grote Elektriseermachine van het Teylers Museum. Vorig jaar kreeg het Grote Kantoor van DSM het predikaat Nationaal Chemisch Erfgoed. Uit de lijst van voorgedragen locaties heeft een commissie dit jaar het ‘Laboratorium chimicum’ van de Duitse chemicus Johann Conrad Barchusen verkozen.

Deze was gelegen in het oude bastion van Sonnenborgh in Utrecht. Hier begon Barchusen rond 1695 in de verlaten ruimte met het uitvoeren van zijn experimenten. Het werd daarmee het eerste Utrechtse chemische laboratorium en heeft 28 jaar dienst gedaan.

Barchusen deed experimenten in de kazematten waar vroeger de kanonnen stonden. Het bastion kon tegen een stootje als er iets mis zou gaan. De oude
tegelvloer, stookovens en instrumenten (o.a. een alambiek) zijn nu nog steeds te zien in de vorm van een permanente tentoon­stelling.

Het was de bedoeling om de plaquette behorende bij deze toekenning te onthullen tijdens een bijeenkomst begin juni, wat helaas geen doorgang vindt wegens de coronacrisis. We hopen het later dit jaar alsnog te kunnen doen.

Frans Koeman