Verenigingen

Eye-openers: Honorary edition met Daniel Nocera

| maandag 9 december 2019

Naast de reguliere Eye-openers, waarin wetenschappers in één minuut over hun overzoek vertellen, introduceert de KNCV Eye-openers: Honorary Edition. Hierin komen gerenommeerde wetenschappers van over de hele wereld aan het woord. Met deze maand: Daniel Nocera, Professor of Energy aan de universiteit van Harvard.

Het is een heilige graal in de chemie: energie maken met enkel zonlicht als energiebron. Wat planten al millennia achteloos voor elkaar krijgen, proberen onderzoekers van over de hele wereld met veel moeite na te bootsen. Nocera is onder hen een bekend gezicht door de ontwikkeling van het eerste kunstmatige plantenblad in 2011.

Het blad was ongeveer zo groot als een speelkaart en kon water omzetten in zuurstof en waterstof. Een veelbelovende ontdekking: het werd zelfs door Time Magazine genoemd in de top 50 belangrijkste ontdekkingen van 2011. Door onder andere het gebruik van een kobaltkatalysator op een van de elektroden bleek het echter toch te duur om dit project op industriële schaal te produceren.

In samenwerking met Pamela Silver, Professor of Biochemistry and Systems Biology en postdoc Kelsey Sakimoto aan Harvard, ging Nocera op zoek naar een andere toepassing die zij vonden in de voedselvoorziening: ook brandstof, maar dan voor het menselijk lichaam. Met een groeiende wereldbevolking is er steeds meer eten nodig en daarmee ook meer kunstmest.

De onderzoekers kwamen met een oplossing gebaseerd op het eerder ontwikkelde kunstmatige blad. Dat blad combineren ze met een genetisch aangepaste bacteriesoort, de Xanthobacter autotrophicus, die het door het blad geproduceerde waterstofgas opneemt. In combinatie met stikstof uit de atmosfeer produceren de bacteriën ammoniak, wat als kunstmest wordt gebruikt. Een van de grote voordelen van deze methode is dat het NH3 direct door het blad wordt geproduceerd. Er zijn dus geen fabrieken of infrastructuur ter plaatse nodig. Dat is een groot voordeel: de groei in wereldbevolking speelt voornamelijk in ontwikkelingslanden, waar de faciliteiten om kunstmest te maken niet aanwezig zijn. Met het kunstmatige blad van Nocera kan er zo worden bijgedragen aan een oplossing van het voedseltekort daar.

Iedere maand komt een nieuwe topwetenschapper aan het woord voor Eye-openers: Honorary Edition. Na professor Daniel Nocera staan onder andere Zhenan Bao en Krzysztof Matyjaszewski op de planning. De speciale editie wordt afgewisseld met de originele serie van Eye-openers zoals we die kennen en die ook eens per maand zal verschijnen. Beide series zijn te vinden op www.eye-openers.nl.

Jenny Hasenack