Verenigingen

Finalisten Gouden Vlam

KNCV | donderdag 19 september 2019

Op 4 september presenteerden de drie finalisten van de KNCV Gouden Vlam hun onderzoek aan de jury. Sinds 2018 beloont de KNCV jaarlijks het beste chemische afstudeerverslag in het mbo met de Gouden Vlam.

Demi van Dijk

‘Na een biologisch-chemische stage wilde ik ook technische ervaring opdoen voor een brede achtergrondkennis’, licht Demi van Dijk haar keuze voor stagebedrijf NXP semiconductors toe. Tijdens haar afstudeeronderzoek voor het Rijn IJssel College in Arnhem ontwikkelde ze een methode om een coatinglaag van twee polymeren te verwijderen van microchips, zonder de onderliggende aluminiumlaag te beschadigen en zonder scheurtjes in de beschermende passivatielaag te veroorzaken. Dit is in de laatste maand van haar stage gelukt, de methode wordt inmiddels uitgerold in een database voor NXP wereldwijd. ‘Iedereen bij NXP was erg behulpzaam, ik heb hier veel geleerd in korte tijd.’ Dit schooljaar begint Demi met de opleiding forensisch onderzoek aan de Hogeschool van Amsterdam.

Meike Heideman

‘Tijdens mijn laatste twee jaar op het ROC van Twente heb ik al het eerste jaar van hbo chemische technologie gevolgd’, vertelt Meike Heideman. ‘Daarom kan ik straks het eerste jaar overslaan als ik naar de Hanzehogeschool Groningen ga.’ Meike liep stage bij Chamlon, producent van schoonmaakdoeken en zemen. ‘Mijn mentor raadde me die stage aan, aangezien de begeleider bij Chamlon zelf ook chemische technologie heeft gestudeerd.’ Veel producten van Chamlon krijgen een poreus laagje polyurethaan, zodat het doekje goed vocht en vuil kan vasthouden. ‘Bij dit bindingsproces gebruikte het bedrijf een onaangenaam oplosmiddel. In mijn onderzoek heb ik verschillende vervangende oplosmiddelen getest, en daaruit is een goede kandidaat gekomen.’ Vervolgonderzoek is nodig om de veiligheidsnormen te garanderen.

Babet Segerink

Voor haar stage bij Nanomi, vanuit het ROC van Twente, onderzocht Babet Segerink langdurige medicijnafgifte met behulp van microspheres. Hiermee komt over de periode van bijvoorbeeld een maand de werkzame stof gelijkmatig vrij. ‘Zo vroeg in de ontwikkeling zijn de micro­spheres nog niet bij elke productie gelijk aan elkaar, hierdoor kan de afgiftetijd variëren. In het lab heb ik verschillende technieken voor één specifiek medicijn met elkaar vergeleken, er zijn dus nog geen proefpersonen nodig.’ De stage beviel Babet goed. ‘Ik heb interesse in farmacie en nanotechnologie, misschien dat ik daar later in verder wil. En er werken veel jonge mensen bij Nanomi, dat sprak me erg aan.’ Babet gaat verder met de opleiding hbo chemie in Enschede.

Hanneke Reinders

De winnaar van de KNCV Gouden Vlam wordt bekendgemaakt tijdens de Avond van de Chemie op 3 oktober in Zwolle, en zij ontvangt een geldbedrag van € 1.000.

De Nederlandse Vereniging voor Biochemici en Moleculair Biologen(NVBMB) is opgericht in 1927 en vertegenwoordigt de belangen van studenten en professionals in deze vakgebieden. De vereniging heeft tot doel het veld van biochemie en moleculaire biologie te stimuleren.