Verenigingen

Hoe werkt een COVID-19-vaccin?

KNCV | donderdag 4 juni 2020

Op woensdag 22 april vond het eerste KNCV-webinar plaats. Met ruim 250 live bezoekers was het een groot succes.

Het eerste KNCV-webinar ging over de zoektocht naar een coronavaccin. Spreker Gideon Kersten, chief scientific officer bij Intravacc, is dagelijks bezig met vaccins, en vertelde over het ontwikkelproces. Hij kon rekenen op meer dan 250 live bezoekers. En achteraf hebben nog honderden mensen het webinar teruggekeken.

Een belangrijk aanknopingspunt voor vaccins zijn de zogenoemde S-eiwitten, ook wel spike-eiwitten. Dit zijn relatief grote membraaneiwitten van een coronavirus die de binding met gastheercellen mogelijk maken. Antistoffen in ons lichaam kunnen binden aan die S-eiwitten en daarmee het virus neutraliseren. Die antistoffen maakt het lichaam aan na toedienen van een vaccin.

Aangezien een virusdeeltje al gauw honderd S-eiwitten bevat, moet een aanzienlijk deel daarvan bezet worden door antistoffen. Een hoge concentratie antistoffen, met voldoende affiniteit voor het S-eiwit, in het lichaam is dus van belang om ziekte te voorkomen.

De World Health Organisation heeft criteria voor een goed vaccin geformuleerd. Hierin staat bijvoorbeeld dat het minimaal 50 % van de gevaccineerde mensen moet beschermen tegen de ziekte voor minstens zes maanden. Dit zijn slechts minima, voor de meeste vaccins liggen die getallen hoger.

Productiemethodes

Kersten lichtte toe dat er grofweg vijf verschillende soorten vaccins te maken zijn. Twee hiervan maken gebruik van het virus zelf, door het te verzwakken of te inactiveren. Drie andere manieren bestaan om het S-eiwit, of een deel daarvan, in het lichaam te brengen zónder het virus zelf. Dit kan bijvoorbeeld door micellaire structuren, door een ander onschuldig virus of bacterie als drager te gebruiken of zelfs door DNA of RNA coderend voor het S-eiwit toe te dienen.

Ben je benieuwd wat er mis kan gaan bij vaccinontwikkeling en waarom het meestal lang duurt voordat er een vaccin op de markt is? Kijk dan op het You­Tube-kanaal van de KNCV. Meer weten over het werk van Intravacc? Ga dan naar www.intravacc.nl

Hanneke Reinders

KNCV Academy

De KNCV-webinars zijn onderdeel van de KNCV Academy en bestaan uit een presentatie van 20 minuten, gevolgd door een Q&A-sessie. Het onderwerp hangt af van de spreker. Kijk op www.kncv.nl/webinars voor een overzicht van de komende sessies of houd de KNCV nieuwsbrief en sociale media in de gaten.