Verenigingen

Honorary Edition Eye-openers: Ben Feringa in één minuut

| dinsdag 29 oktober 2019

Eye-openers brengt hoogstaand onderzoek in begrijpelijke taal in beeld.

Eye-openers, het platfom van de KNCV waar wetenschappers in één minuut vertellen wat ze onderzoeken en waarom, heeft er een speciale uitbreiding bij. In de nieuwe serie Eye Openers: Honorary Edition vertellen gerenommeerde onderzoekers van over de hele wereld over hun onderzoek. In een minuut en begrijpelijke taal, waardoor ze voor chemici interessant zijn, maar zeker ook voor andere geïnteresseerden. Afgelopen week werd de Honorary Edition officieel geopend met de eerste aflevering. Hierin vertelt de Nederlandse hoogleraar Ben Feringa over zijn onderzoek.

Feringa won in 2016 de Nobelprijs voor zijn onderzoek naar moleculaire motors. Het principe daarvan is in de natuur al bekend. De natuur gebruikt bijvoorbeeld al moleculaire motors in de celdeling of het bewegen van spieren.

Een van de meest aansprekende voorbeelden die Feringa met zijn groep ontwikkelde is waarschijnlijk de ‘nano-auto’. Dat is een molecuul van enkele nanometers groot, met een soort wielen, dat zich als het ware rijdend kan voortbewegen. Dit molecuul is, een miljard keer vergroot, vereeuwigd op de campus van de Groningse universiteit, waar Feringa werkt.

Nieuw vakgebied

Het vakgebied van de moleculaire motors is nog heel nieuw. Dat betekent ook dat het meeste onderzoek fundamenteel is. Wat de praktische toepassingen zullen zijn, is nu nog moeilijk te zeggen. Maar er zijn zeker mogelijkheden, aldus Feringa. Zo kun je denken aan een oppervlak dat is opgebouwd uit moleculaire motortjes, dat uit zichzelf kan bewegen. Of een materiaal dat zichzelf kan schoonmaken of repareren. ‘Sciencefiction wordt werkelijkheid’, zegt de Nobelprijswinnaar in zijn Eye-opener.

Iedere maand komt een nieuwe topwetenschapper aan het woord voor Eye-openers: Honorary Edition. Na Ben Feringa staan er onder andere Harvard-hoogleraar Daniel Nocera en Zhenan Bao van de Stanford University op de planning. We wisselen de speciale editie af met de originele serie van Eye-openers, die ook eens per maand verschijnt. Beide series zijn te vinden op www.eye-openers.nl.

Jenny Hasenack

De Nederlandse Vereniging voor Biochemici en Moleculair Biologen(NVBMB) is opgericht in 1927 en vertegenwoordigt de belangen van studenten en professionals in deze vakgebieden. De vereniging heeft tot doel het veld van biochemie en moleculaire biologie te stimuleren.