Verenigingen

Ineke Braakman: ‘CHAINS is dé plek voor iedereen in de chemie’

KNCV | maandag 28 november 2016

Ineke Braakman is de voorzitter van de programmacommissie CHAINS 2016. De hoogleraar cellulaire eiwitchemie aan de Universiteit Utrecht stelde met haarcommissie het plenaire programma samen van dag 2 van CHAINS 2016. Met als resultaat zeven inspirerende sprekers. KNCV vroeg haar naar de voorbereidingen.

Hoe ben je bij CHAINS betrokken geraakt?

‘Van 2006 tot 2012 was ik lid van het bestuur Chemische Wetenschappen van NWO. Vanuit die rol stond ik eigenlijk al aan de wieg van CHAINS. Destijds ontstond het idee om alle chemie-bijeenkomsten, die het jaar door worden georganiseerd door de verschillende studiegroepen, te vervangen door één grote bijeenkomst. Aanvankelijk wilden we dit incidenteel organiseren, maar inmiddels is het ontwikkeld tot een jaarlijks festijn: CHAINS. Ik hoefde niet lang na te denken toen ze mij als voorzitter vroegen voor de programmacommissie van CHAINS; ik ben van mening dat als je zelf vaak bijeenkomsten bezoekt, je zelf ook een keer aan de beurt bent om te organiseren.’

Hoe kijk je tegen je voorzitterschap aan?

‘Ik draag CHAINS een heel warm hart toe. Ik hoop dat het een enorm succes gaat worden! Het is nog een relatief nieuw evenement, we zijn nog in opbouw, en telkens leren we er weer iets bij. Ik hoop dat CHAINS uiteindelijk in een heel stabiel vaarwater komt voor de chemiegemeenschap. En dat CHAINS een meeting wordt waar elke chemicus elk jaar naartoe wil, om de eigen, vertrouwde subdiscipline te ontmoeten eens per jaar, maar ook om spannende chemie uit de volle breedte van de discipline te horen.’

Wat zijn je verwachtingen voor CHAINS 2016?

‘Ook in de toekomstige structuur vind ik het belangrijk dat alle chemici elkaar weten te vinden. CHAINS moet dé bijeenkomst worden waarvan je weet dat iedereen in de chemie er is. Ik ben heel trots op wat er nu staat. Ik heb hoge verwachtingen. Ik denk dat er een prachtig programma staat. Juist door de parallelsessies denk ik dat er voor ieder wat wils is. Niet alleen over je eigen vakgebied, maar ook over andere disciplines.’

Wat ga je deze editie van CHAINS anders doen?

‘De vorige editie van CHAINS kwamen de postersessies niet voldoende tot hun recht. We gaan de posters nu iets meer inhoudelijk clusteren waar nodig en zo groeperen dat je makkelijker je eigen groep en gemeenschap kan vinden en tussen de posters kan dwalen. Al is CHAINS bedoeld voor de hele brede chemiegemeenschap, het blijft belangrijk dat subgroepen elkaar ook kunnen vinden.

Daarnaast wil ik graag de groepen terughalen die de afgelopen jaren minder aanwezig waren. Mensen die zich nog niet helemaal kunnen vinden op CHAINS. Ik denk dat dat de kracht van deze bijeenkomst is, dat je elkaar juist wel daar moet kunnen vinden, maar ook nog een heleboel mensen uit andere vakgebieden. Dit jaar hebben we extra inspanning geleverd om de industrie en de procestechnologie terug te halen naar CHAINS. Voor hen hebben we enkele speciale programmaonderdelen bedacht.’

De programmacommissie is verantwoordelijk voor het inhoudelijke programma van dag 2. Dit jaar zijn maar liefst zes van de zeven keynote speakers vrouwen. Een bewuste keuze?

‘Tijdens één van onze eerste vergaderingen kwam voorbij dat we mijn voorzitterschap zouden kunnen aangrijpen om meer vrouwelijke wetenschappers aan te trekken voor het plenaire programma. Maar dat vind ik ongelukkig en het was in de commissie zeer controversieel. Dus nee, dat is niet de insteek geweest. Wellicht heeft het wel het bewustzijn vergroot. We zijn gestart met een longlist met sprekers die we echt goed vonden, met een goede balans tussen de verschillende vakgebieden. Toen we gingen stemmen, bleef er een lijstje over met zes vrouwen en één man. Het is vooral toeval, ook dat ze allemaal accepteerden. Belangrijker voor ons was: zijn ze echte keien in hun vak, en zijn het inspirerende sprekers.’

Wat is volgens jou een echte ‘must see’?

‘Dat is natuurlijk altijd lastig om te zeggen als objectief programmamanager’, lacht Braakman. ‘Ik vind het hele programma bijzonder interessant, maar ik ben wel een groot fan van Jane Clarke. Ze is op een bijzondere manier in het vak gerold. Ze begon haar carrière als ‘school teacher’, en pas op latere leeftijd is ze de wetenschap in gegaan. Ik vind haar heel sterk met jonge mensen, en het overdragen van kennis. Ze werkt in mijn vakgebied (red - de structuur en het vouwen van eiwitten) en elke keer als ik haar hoor, krijg ik weer diepere inzichten en alternatieve ideeën. Bovendien heeft ze een geweldige manier van vertellen, met veel zelfspot en dat typische Britse onderkoelde gevoel van humor. Daar word ik altijd heel blij van.’

Heb je nog een laatste boodschap?

‘Ik hoop dat iedereen die bij de chemie hoort, en moleculair onderzoek doet in Nederland, zich thuis voelt op CHAINS. Ik wil iedereen oproepen om gewoon te komen. Roep je eigen gemeenschap op om te gaan. Zorg dat je eigen studiegroep helemaal vertegenwoordigd is. Alleen dan vind je elkaar. Ga gewoon!’